Kan ik wielen en banden met maat 235*65*17 vervangen door 235*60*16?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
4.3K

Het beste antwoord

De omtrek van de banden die je wil vervangen zijn kleiner dan de orginele banden nl ca. 235*65 %=152.75mm hoogte band velgmaat 17 inch *25 mm +152.75 mm =577mm*pi=1812.69 mm
en de nieuwe set ca 235*60%=141 mm hoogte band velgmaat 17 inch *25 mm +141 mm=566*pi =1778.14 mm
waardoor de snelheidsmeter een hogere snelheid aan zal geven dan de werkelijk gereden snelheid omdat deze gebruik maakt van het gegeven omtrek * rotaties uitgaande van de standaart ingestelde band en velgmaat
de verschillen zijn niet erg groot en op zich zou het geen probleem moeten zijn indien je rekening houdt met een kleine afwijking in verbruik en meting .

Toegevoegd na 7 minuten:
de berekening moet natuurlijk zijn
235*60%=141 hoogte band velgmaat 16 inch *25 mm+141=441*pi=1385.44 mm
waardoor het verschil dan ook oploopt naar 1812.69-1385.44 =427.24 mm per omwenteling =23 % verschil met je eerdere velgmaat
dit is natuurlijk geen ramp indien je doel is bekeuringen te vermmijden.
ook is het in dit geval mogelijk dat de steek van de velgen (de maat van de gaten waar de velgen mee vastgezet worden )niet past maar ik ga ervan uit dat dat wel het geval is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Neen! Het laatste getal geeft je wielmaat (diameter) in inches aan. Dus kom je één Inch te kort. Oftewel deze banden zijn te klein.

Toegevoegd na 4 minuten:
Of bedoel je velgen met banden? dan zou het wel kunnen maar dan zal je snelheidsmeter niet goed meer werken omdat de omtrek van de banden kleiner is dan bij 17"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb inmiddels mijn antwoord bewerkt. Zat ff te suffen over wiel en velg. (een wiel is in mijn beleving een velg met gemonteerde band) Of was het een "strikvraag"?
Ja dat kan... Je moet natuurlijk wel de steek van de bevestigingsmoeren hetzelfde houden... Maar de wiel-band is dezelfde diameter, ietsje minder breed en dik(=hoog), dus het kan...

Toegevoegd na 1 minuut:
De band moet wel blijven passen op het wiel, dat begreep ik toch goed, je verwisselt alles, dus band én wiel tegelijk...
Anders kan het niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet, de rolomtrek van nieuwe banden is een stuk kleiner dan de oude! Zowel de 16 inch wielen zijn kleiner en de bandhoogte is ook nog eens lager!

Niet doen dus, anders klopt je km-teller voor geen meter meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wel.
Maar als er teveel kracht op komt. En je rijdt op de snelweg. Dan is er kans BOOOOM.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt dan wel weer. Je kunt nl. sneller accelereren
het kan wel maar mag officeel niet omdat de omtrek niet meer klopt wel is het mogelijk om op de 16 inc velg een hogere band zet om weer aan de juiste omttek te komen ik denk dat je dan komt op 235-75-16
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ wems: Neen de diameter moet nl. 17" zijn en blijven. Het laatste getal geeft nl. de diameter aan! En... is dus bepalend voor je wielomtrek. Het zal allemaal wel passen maar je kilometerteller (snelheid en afstand) klopt niet meer. Deze zal te weinig aangeven.
nee dat kan niet. je kan geen band voor een 16" velg op een 17" velg doen ...idd band is te klein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast9604;

Veel is al terecht genoemd, maar je moet ook rekening houden met de omvang van je remmen: het is daardoor niet altijd mogelijk om naar een kleinere velgmaat over te stappen. Verder moet je goed op de loadindex letten, die zal bij 235/65-17 waarschijnlijk 104 of 108 zijn en bij 235/60-16 100 of 104. Deze index geeft een maximale belastbaarheid aan mag in verband met de typegoedkeuring van de de auto niet te veel naar beneden afwijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het even uitgerekend:
235mm= bandbreedte in mm
60%= dikte band (waar de lucht in zit) in percentage (van hiel tot loopvlak) in mm
17"= binnendiameter band of buiten diameter velg in inches (Hielmaat)
16" is 25,4mm kleiner dan 17"

Dus wat gebeurt er je gaat een inch kleiner met de 16"band en je gaat ook nog eens 5% van de band breedte van de banddikte afhalen dat is dus 11,75mm.
In totaal gaat je omtrekdiameter dus 25,4mm + 11.75mm in totaal 37,5mm minder worden.

Vooropgesteld dat je 16"velgen hebt die passen met de juiste RJ maat (steekmaat van de boutgaten) zal dus je kmteller meer aanwijzen als de werkelijke snelheid.

Omgerekend is dat (37.5:2)
omtrek is diameter (17"+(235x65%))x 3,14=1835,49MM
omtrek is diameter (16"+(235x60%))x3,14= 1718,84MM
Verschil is dus ca 116,65mm.
Afwijking teller wordt dus in % 116,65
58.33/18,3549=6,4%

Met een afwijking van 6,4% valt mee te leven denk ik.
Maar bij 100km zal je inclusief de normale afwijking van de teller ongeveer 90km /uur rijden denk ik.