Waarom staan stoplichten zo hoog op de paal?

Ik betwijfel of ik de enige ben die er last van heeft, maar vaak als ik oprijd tot aan de stopstreep moet ik me bijna tot over mij stuur een buigen om het stoplicht te kunnen zien of het groen wordt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
3.7K

Het beste antwoord

Stoplichten hoeven niet van veraf zichtbaar te zijn, maar wel van ruime tijd voordat je er bent.

Voor de rechtdoorstrook betekent dat ook veraf, omdat je in volle vaart rechtdoor kunt rijden. Om ze van veraf zichtbaar te laten zijn, moeten er in ieder geval hoge stoplichten zijn.

Voor de afbuigstroken hoeven de stoplichten niet perse hoog te staan. Je remt namelijk toch al af als je wilt afslaan. Dus "ruim vooraf zichtbaar" betekent dan niet automatisch hoog. Zulke lichten staan dan ook vaak wel laag.

De lichten voor rechtdoor moeten ook zo hoog zijn dat normale vrachtwagens er nog onderdoor kunnen rijden.

Er zijn ook in Nederland wel plekken geweest waar de stoplichten na de kruising stonden. Dat gaf echter teveel ongelukken. Mensen reden dan bij rood licht de kruising op en gingen voor het rode licht stilstaan, zoals ze gewend waren - midden op de kruising dus.

Op veel plekken hangt er een "kinderstoplicht" (zoals de kleine Emma vroeger zei) op ooghoogte naast de weg, ook voor rechtdoor. Dat helpt echter niet als er een afslastrook naast je is, waar een busje op gaat staan dat doorrijdt tot aan (of net over) de stopstreep. Je moet dus altijd in staat zijn het licht boven de weg te zien. Dan maar vooroverbuigen, die enkele keer dat je dat gebeurt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn mensen die speciaal voor dat doel een draaibaar spiegeltje op het dashboard monteren. Het gevaar is echter dat je dat spiegeltje, zonder dat je het doorhebt, op het verkeerde stoplicht richt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een paar jaar geleden is iemand bekeurd omdat hij door rood reed. Zijn verweer was dat hij dat wel vaker deed. Hij had namelijk een nekprobleem, waardoor hij niet omhoog kon kijken. Dus als hij vooraan in de rij stond bij rood licht, en er was geen "kinderstoplicht", wachtte hij even (het licht was immers rood), en na een tijdje ging hij maar rijden. Hij kon het licht namelijk echt niet zien.

De rechter heeft hem toch veroordeeld tot het betalen van een boete.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

vaak staan er ook nog stoplichten aan de zijkant, die dan beter te zien zijn. als je ver in de rij staat voor het stoplicht is het juist wel handig dat ze zo hoog staan, dan zijn ze daar ook nog te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sith;

Ze staan zo hoog om zoveel mogelijk wachtenden zicht op de lichten te geven, maar dat gaat helaas nogal eens ten koste van hen die vooraan staan. Eigenlijk zouden die kleine verklikkertjes onderaan de paal daarom standaard gemonteerd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen moet de stoplichten kunnen zien. Stel dat de stoplichten een half meter lang zijn en jij komt aanrijden en kan niet zien of hij op groen of op rood staat. Je moet ook rekening houden met de remtijd enzo. Het is even wat lastiger voor mensen die er pal voor staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat iedereen het kan zien, als je in de rij voor het stoplicht staat, en zodat iedereen er onderdoor kan. Het is natuurlijk lastig als een vrachtwagen niet onder een stoplicht doorkan, daarnaast is het ook irritant als je voor een stoplicht staat te wachten, maar het licht niet kan zien omdat er een hoge auto oid voor staat.
De manier om het te voorkomen is: niet doorrijden tot de stopstreep, maar nog iets daarvoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een eindje voor de stopstreep blijft staan, kan je soms een eeuwigheid moeten wachten, omdat het verklikkertje dan niet waarneemt, dat je er staat. De wachtende achter u zullen je dat, zacht gezegd, níét in dank afnemen.....Dus voor die laatste zin toch een klein minnetje....(geef ik niet hoor, dus als je een min krijgt is die niet van mij - de rest van je antwoord is nl. wél waardevol ;-))) )
Ben je echt niet de enige. Sta je als eerste , moet de zonneklep omhoog en maar turen . Je wilt tenslotte niet je kans missen om door groen te gaan. Maar intussen heb je zowat migraine van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat was niet echt een antwoord. Dat ze zo hoog staan is natuurlijk zodat je van veraf kan zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we hier niet het voorbeeld van de VS willen volgen, waar dit probleem niet bestaat omdat de stoplichten boven of ná de kruising zijn geplaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals de mensen hierboven: Zodat de mensen evrder achterin ook het licht kunnen zien.

Mara ergerlijk is het wel. Als je de grens overgaat kom je gewoon kruisingen tegen waar ze -naast de hoge lichten- ook lichten aan de andere kant van het kruispunt hebben staan. Dat lost het probleem meteen op:

- Je kan tot aan de stopstreep doorrijden
- Je kan naar het licht blijven kijken, en mist het op groen springen niet meer als je even je nek wilt strekken

Wat er voor een problemen in Amerika zijn zoals hierboven aangegeven als je de stoplichten na het kruispunt plaatst weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook vanwege vandalisme staan ze zo hoog en natuurlijk om van veraf al te kunnen zien en beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorspronkelijke gedachte is dat iedereen het stoplicht dan goed kan zien. Tegenwoordig is de bouw van auto's echter zo dat de voorruit best wel plat ligt. Het gevolg is dat we ook best ver naar achteren zitten en als we naar boven kijken makkelijk tegen het plafond van onze auto aan kijken. Probeer het maar eens in een zelfde straat met jouw eigen auto en later met een renaultje 4 of een golf 1 of zo iets. Er zijn overigens stickers in de handel die je kijkhoek kunnen veranderen. Ik vind het reuze irritant want er gebeuren allemaal dingen in mijn blikveld die niet meer kloppen als ik rijd maar sommige mensen staan kennelijk meer voor een stoplicht dan ik en vinden het wel handig.