Waar komt de naam "French Riviera" vandaan?

De Fransen hebben het over de Côte d'Azur dus waarom heet het "French Riviera" in de Engelse landen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.3K

Het beste antwoord

Riviera is een Italiaans woord. "French Riviera" is dan ook ontstaan naar analogie van de benaming "Italian Riviera" een aanduiding voor het gebied dat net over de grens van Frankrijk begint en tot aan La Spezia loopt. Vanaf de vroege negentiende eeuw kom je deze uitdrukking in Engelse bronnen tegen. (RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Riviera is oorspronkelijk een middeleeuwse term voor de kustgebieden bij Liguria. Tegenwoordig wordt het gebruik voor algemeen kustgebieden die populair zijn bij toeristen, voornamelijk in warmere streken.

Cote D'azur is een stuk land waaronder onder andere de franse riviera valt. Het bevat echter meer dan alleen de kuststrook, en ook de binnenlanden op het grensgebied van frankrijk en italie.

Het zijn twee verschillende dingen die je hier naast elkaar zet.