De stenen worden inderdaad gewogen. Hiervoor worden standaard bakken gebruikt en een gespecialiseerde weegschaal, goedgekeurd door een notaris. Bij de uitzendingen van SBS is het zo zodra het eerste project klaar is met vallen begint een speciaal team door de notaris samengesteld, direct met het verzamelen van de stenen. Daarom kan de uitslag ook zo snel bekend worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze bestellen gewoon 10.000 stenen, die zetten ze neer. En dan weten ze dat ze 10.000 stenen hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je bedoelt het aantal omgevallen stenen; ze tellen het aantal niet-omgevallen stenen, en dat trekken ze af van het aantal stenen dat is neergezet. Of ze hebben het zo slecht gedaan dat er bijna niets is gevallen ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik neem aan dat bekend is hoeveel stenen er voor een onderdeel gebruikt worden. Er wordt dan per onderdeel gekeken hoeveel procent er is gevallen. En dan wordt alles bij elkaar opgeteld.
Het zou zelfs nog kunnen dat per onderdeel wat specifieker bekend is hoeveel stenen er per vlak staan. Dat maakt de telling wat nauwkeuriger.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de staande stenen worden gewogen, als je bv weet dat er 100 stenen in 1 kg gaan kun je makkelijk tellen als je weet hoeveel bakken met een x gewicht zijn gebruikt. Ik neem trouwens aan dat je vraag slaat op 'hoeveel zijn er daadwerkelijk omgevallen'?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet dat ze wegen met een weegschaal, maar hoe weten ze hoeveel stenen er daadwerkelijk zijn omgevallen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat tellen lijkt me een vervelend werk. Ik denk dat het procentueel gebeurd. Beetje nattevingerwerk dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het percentage wilt vaststellen, zul je toch ook moeten tellen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het heel precies wil doen, dan moet je tellen ja (en dan heeft werken met percentages dus geen nut). Wat ik bedoel is dat je een afschatting maakt van hoeveel er is gevallen:
- Hele vlak (100%)
- Half (50%)
- Niets (0%)
- (dit kun je natuurlijk verder opdelen)
Ik dacht juist dat het op oppervlakte ging. Ze weten dat op 1 vierkante meter een aantal stenen staan en dat in een lijn van 1 meter zoveel stenen zitten etc.

Zo zien ze dus snel hoeveeel stenen er op een bepaald veld staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet dat het ook mogelijk is mo een foto te maken en die los te laten op een computer die verschillende kleurcombinaties telt. Ik kan me voorstellen dat D-day die ook gebruikt (een overeindstaand steentje heeft minder kleuroppervlak dat een liggend steentje). Het lijkt me dat de beginwaarden gewogen worden. Daarnaast wordt het ontwerp ook ingesteld met een bepaald aantal steentjes..(met een marge), maar bij het neerzetten van steentjes worden mallen gebruikt zodat de steentjes op gelijke afstanden van elkaar staan.