Hoe kan je mediteren zonder in slaap te vallen?

ik ging vanmiddag even mediteren maar wat er gebeurde is dat ik mezelf helemaal voelde wegvallen en ging knikkebollen. hoe voorkom ik dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, anders zouden dominees slapend van de kansel vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ging even mediteren, he...

Antwoorden (10)

er is ontspannings muziek waarin je regelmatig een belletje hoort.
zodat je niet in slaap valt tijdens het mediteren

Toegevoegd na 2 minuten:
je kunt ook evetueel zittend mediteren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet proberen je te concentreren of het niets ,want in slaap vallen dat gebeurt als je je niet concentreert.

Het is een misvatting dat je je nergens op moet concentreren.Probeer een kaars in gedachten te houden en zorg dat hij niet uitgaat,dat werkt bij mij zeer goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zomaar wat suggesties:

In negentig van de honderd gevallen vallen degenen die met gesloten ogen mediteren in slaap.
Het beste is om met halfgesloten ogen te mediteren.

Tijdens het mediteren is het belangrijk dat je je rug recht houdt en dat je je lichaam ontspant, je hoofd in evenwicht op de wervelkolom. Je moet je wel behaaglijk voelen.
Het grootste voordeel van de lotushouding is dat je in die houding je ruggegraat recht houdt. Maar deze houding ontspant het lichaam niet per definitie. De lotushouding is daarom niet noodzakelijk voor een goede meditatie.
Zelf val ik niet snel in slaap in de lotushouding.

Er zijn veel mensen die heel goed mediteren als ze op een stoel zitten, maar ook dan met een recht rug.
Ga niet liggen.

Het is niet goed om direct na een grote maaltijd te mediteren.

In een film over een Boeddhistisch klooster zag ik hoe de jonge monikken een tik met een stok kregen als ze tijdens de meditatie in slaap dreigden te sukkelen.

En verder maakt het niet uit. Probeer gedurende 20 minuten gewoon te ZIJN. En als het niet lukt, volgende keer weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik japanse Zen meditatie deed kregen we van de meester stokslagen zodra we begonnen te knikkebollen.
Tja...ook een manier.
Hierboven staan een paar goede goede tips.
Mocht je toch in slaap vallen, helemaal niks aan de hand.
Volgende keer gewoon opnieuw beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaslapenjo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets mis mee om in slaap te vallen.
Je bent dan zo ontspannen, dat je daardoor in slaap valt.
Gewoon de volgende keer nog eens proberen, en tegen je onderbewuste zeggen niet in slaap te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak zien we 's middags en 's avonds gemediteerd wordt. Niet zelden is men dan al zo moe dat 'in slaap sussen' niet vreemd is.

Ten 1e zegt het iets over je lichamelijke 'gesteldheid', ook niet onbelangrijk (het lichaam geeft aan meer rust nodig te hebben).
Ten 2e is het te proberen om de dag ermee te beginnen. De kans op 'knikkebollen is dan veel kleiner. Kwestie van uitproberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe jij mediteert maar....

Visualisaties kunnen helpen.
Bijvoorbeeld in het tibetaans boeddhisme gebruikt men visualisaties, mantras en een mala.
Hierdoor hou je jezelf gefocust en val je waarschijnlijk niet in slaap
Ook hoeven deze meditaties net lang te duren, er zit een opbouw in, en een versmelting.

Natuurlijk heb je ook andere vormen van mediteren en visualiseren...
Ik denk dat als ik alleen maar ga zitten in stilte ook in slaap zou vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
's Ochtend mediteren, of zittend, in een koele ruimte, met ogen open. Ik geeft toe het is moeilijk. Maar dit zijn mijn hulpmiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat hebt, dan ben je gewoon te moe.
Mediteren is alleen echt nuttig als je helder en wakker (lees: uitgeslapen) bent.
Ben je dat niet, ga dan gewoon slapen en gebruik een stukje meditatie om rustig te worden zodat je sneller in slaap valt.

Vergeet niet dat mediteren een flinke belasting is op je gesteldheid. Shaolin monniken hebben juist KungFu ontwikkeld, omdat ze merkten dat hun lichaam die zware belasting niet aankonden. Dat ze altijd in slaap vielen tijdens meditatie. Daardoor gingen ze aan hun conditie werken met KungFu.

Dus zorg dat je voldoende fit bent, voldoende slaap hebt. Dan zal het mediteren meer optimaal zijn.

Wat ook helpt is om je ogen dicht te doen, maar nog wel recht vooruit kijken. Daardoor blijft je hoofd ook rechtop.

---

Zelf doe ik erg veel aan TaiChi, QiGong en meditatie. Ik merk die enorme belasting voor mijn lichaam. De geest kan niet alleen groeien, het lichaam moet ook groeien. Wil je je geest optimaal laten groeien, dan zal je lichaam in topconditie moeten zijn.