Wat is nu de echte betekenis van Halloween?

Zonder te kijken naar het commerciële verhaal wat zich afspeelt in de VS en langzaam overwaait naar Europa...

Hoewel ik hier met mijn expertise een bepaalde visie op heb is dit zeer zeker geen raadsel...

Wat is volgens jullie de echte betekenis van Halloween?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Halloween is van oudsher een keltisch feest. Wat door verschillende culturen is overgenomen en verbasterd.
Bij de link staat een korte duidelijke uitleg van halloween door de jaren heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat je de link er neer heb gezet en niet de tekst;-)

Andere antwoorden (5)

Halloween schijnt zijn oorsprong te vinden bij de Kelten, 2000 jaar geleden in - wat nu heet - Ierland.
Op 31 oktober kwamen de geesten terug op aarde en molden alles op het land. En dat wil je niet, hè?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je wel verder gekeken dan de foto en die eerste 2 regels? Want er staat echt iets heel anders in de gegeven link;-)
AWM
14 jaar geleden
Nee, ik kijk nooit verder dan eerste twee regels. Ik was blijven steken bij:
On the night of October 31, they celebrated Samhain, when it was believed that the ghosts of the dead returned to earth.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evengoed had je tot daar toe al een geheel andere versie kunnen geven...
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar dan moet ik me in de materie gaan verdiepen, en ik heb nog 12 andere vensters openstaan die aandacht vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch wel op meerdere TFT-schermen hoop ik?
AWM
14 jaar geleden
Ja, in 360 graden om me heen. Op één stukje na, want ik moet af en toe naar de WC.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roflol
Men geloofde dat tijdens hallo ween gestorven familieleden hun levende familieleden bezochten. Dus kwam men met de uitdrukking "hallo en ween". Want je zag ze weer en voelde al het verdriet wat het meebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft dat niet iets met Jack THE ripper te maken!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dan ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee
Volgens mij is het de amerikaanse vercommercialiseerde versie van de dag van de doden in Mexico.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord "Halloween" is afgeleid van "All Hallows even", de dag voor "All Hallows Day", ofwel Allerheiligen.

Halloween verwijst dus naar de avond van 31 oktober. De avond gaat 1 november, gekend als Allerheiligen, vooraf. De Halloween tradities zouden voortkomen van de druides, diegeloofden dat op die avond Saman, de "heer der doden", dragers van boze geesten bij zich riep. De druides staken grote vuren in brand op Halloween, om deze bozen geesten te verjagen.

Bij de Kelten was Halloween de laatste avond van het jaar en deze avond werd beschouwd als een geschikte periode om de toekomst te voorspellen. De Kelten geloofden ook dat de geesten van de doden hun aardse huizen opnieuw opzochten op Halloween-avond. Nadat de Romeinen Brittanië veroverden, voegden ze aan de Halloween-traditie elementen toe van het Romeinse oogstfestival dat op 1 november werd gevierd ter ere van Pomona, de godin van fruit en bomen.

Ierse en Schotse immigranten namen de traditie met zich mee naar Amerika. Daar werd Halloween met kinderlijk enthousiasme onthaald en uitgebreid tot een kinderfeest. Kindjes, als spoken verkleed, gingen met uitgesneden pompoenen als lantaarns langs de huizen om een traktatie of ze dreigden met een "trick or treat", een grap. In de jaren '80 begonnen ook de "volwassen" Amerikanen mee te doen.

Sinds de jaren '80, maar vooral vanaf '90, is Halloween ook in Nederland bekend. De grote en de kleine kinderen organiseren "parties", met een wedstrijd voor het beste, afschrikwekkendste kostuum.

---

Was dat even schikkend voor mijn moeder toen ik op 31 oktober 1989 opeens uit haar buik kwam :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Druïden zijn Kelten;-)