Wat is het 'verhaal' dat met dagen; jaren bedoeld worden in de bijbel?

Dus hoe wordt dat eruit opgemaakt dat de bijbel-tekst(en) jaren zou bedoelen, terwijl er 'dagen' staat.

Ik heb dat verscheidene keren gelezen (internet), kan het niet terugvinden hoe 'ze' daar opgekomen zijn.

Bronnen zijn welkom en/auteurs boeken.

Toegevoegd na 8 uur:
Het ging in algemene zinnen over de eindtijd, en dat bijoorbeeld; Zoals in openbaringen 12:6 staat beschreven; "En de vrouw vluchtte naar de woestijn, waar zij een plaats heeft, door God bereid, opdat zij daar twaalfhonderd en zestig dagen onderhouden zou worden." Dat hier twaalfhonderd en zestig jaar wordt bedoeld.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een beetje verder in openbaring 12:14 14 Maar God gaf haar de vleugels van de grote arend om naar de woestijn te vliegen, naar de plaats waar voor haar gezorgd werd, een tijd, twee tijden en een halve tijd, een plaats ver weg van de slang. Dit kan idd over de eindtijd gaan. tijd (1), tijden (2) en een halve (1/2) tijd zijn 3 en een halve tijd. 1260:3.5= 360 dagen = 1 jaar van 12 maanden van 30 dagen. Een kan ook mogelijkheid zijn dat in plaats van 1260 jaren, 3.5 jaren mee bedoeld wordt. Misschien het overdenken waard.

Als ik me niet vergis staat in Genesis, dat voor God één dag is als Duizend jaren en Duizend jaren als één dag. Waarvan veel mensen denken (dit zeg ik omdat de bijbel vrij te interpreteren is en niemand de volledige essentie ervan kan begrijpen) dat dit op de schepping slaat. Wat dus zou betekenen dat de aarde in 7 duizend jaar is gevormd in plaats van in één weekje. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer verwijzingen in de bijbel die zo verrekend kunnen worden.

Bronnen:
de zondagsschool en de eeuwige kerk

In 2 Petrus 3 vers 8 staat: "Want voor God is één dag als 1000 jaren en 1000 jaren als één dag Toegevoegd na 5 minuten: Dat wordt alleen wel heel vaak volledig uit zijn verband gerukt. Vaak wordt er een verband gelegd met het scheppingsverhaal. In deze brief heeft Petrus het over de terugkomst van Jezus en het einde der tijden. Dat het misschien wel lijkt dat God er nogal lang over doet om de boel in orde te maken, maar dat dat is omdat God geduld met ons heeft. Hij wil iedereen de gelegenheid geven zich te bekeren. En het maakt hem dus niet uit hoe lang dat duurt, want hij heeft eindeloos geduld, of het nou een dag duurt of 1000 jaar. Dit is een beetje een vrije interpretatie, maar hier komt het wel zo'n beetje op neer.

Bronnen:
de Bijbel

Toen de bijbel is geschreven dacht men dat de mensheid een aantal duizend jaar oud was. Dus ook in de bijbelse tijdlijn is rekening gehouden met het idee dat de wereld er pas een paar duizend jaar is. De ouderdom van de aarde bedraagt volgens de wetenschappelijke consensus rond de 4,6 miljard jaar. De eerste vertegenwoordigers van onze soort, homo sapiens, verschenen zo'n 125.000 jaar geleden. De oudst bekende mensachtigen zijn ruim vier miljoen jaar oud. Theologen, kerkleiders, maar ook gelovigen zelf voelden zich bedreigd door deze nieuw verworven kennis omdat je daaruit zou kunnen opmaken dat er wat in de bijbel staat/wat de kerk zegt niet klopt. De basis van het geloof is echter dat de bijbel het woord van hun god is en dus helemaal waar móet zijn. De feiten zijn inmiddels zo duidelijk dat ontkennen voor weldenkende mensen geen zin meer had. Daarom is men gaan zoeken naar verklaringen waardoor de bijbel toch juist is. Verklaringen die gegeven worden , zijn onder anderen de volgende: - je eigen voorbeeld: een dag voor onze god is duizend jaar voor de mens - je moet het verhaal niet zo letterlijk nemen, het is overdrachtelijk bedoeld - tenslotte heb je nog de vermakelijkste groep: de jongeaardecreationisten! zij zeggen: "onze god (of de duivel) heeft allerlei zaken in de aardbodem verstopt (gesteentelagen, dinosaurusbotten e.v.a.) om ons te foppen. het líjkt dus wel of alles veel ouder is, maar dat is in 1 moeite gecreeerd toen de aarde zo'n 6 tot 10.000 jaar geleden is 'gemaakt'" - ook hebben deze jongeaardecreationisten nog wat andere alternatieve verklaringen ontwikkeld: 1. zondvloedgeologie, een begrip dat stelt dat de geologische aardlagen zouden zijn gevormd tijdens de wereldomspannende watervloed die in de Bijbel is beschreven; 2. hydroplaten, een vermeende alternatieve verklaring voor continentale drift, in plaats van de platentektoniek; 3. degeneratie, dat de waargenomen micro-evolutie een plaats geeft in het Bijbelse concept van de zondeval, maar tegelijkertijd macro-evolutie afwijst; 4. kwantumroodverschuiving dat de kosmologische roodverschuiving op een andere manier zou verklaren. Via de bronnen kun je hierover nog wat meer lezen als je het interessant vindt.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jongeaardecre...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ouderdom_van_de_Aarde
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossier...

Het is niet zo, dat in de Bijbel 'een dag' altijd voor 'een jaar' staat. Het geldt alleen voor bepaalde profetieën. Het woord voor 'dag' kan in de Bijbel verschillende betekenissen hebben. Meestal betekent het gewoon een dag of etmaal. In sommige gevallen staat het voor een 'tijdsperiode' en soms is het 'een dag voor een jaar' (dit staat letterlijk in Ezechiël 4:6).