Kun je echt ziek worden van een gebroken hart?

En dan bedoel ik niet alleen qua liefdesleven maar ook bijvoorbeeld als je een tijdje je eigen kinderen niet kan zien, of minder vaak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Het beste antwoord

Je kinderen moeten missen is ook een soort van liefdesverdriet... Je houdt van ze, en als je ze niet kunt zien dat dat zeer! En ja, daar kun je behoorlijk ziek van worden. Als je emotioneel niet goed in je vel zit, dus liefdesverdriet, depressie, burn-out, hevige stress, kan je lichaam daarop reageren. Sommige mensen kunnen niet meer eten, of krijgen hoofdpijn. Zelfs je hormoon-huishouding (bij vrouwen vooral) kan in de ar raken in heftige gevallen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja; als je ongelukkig bent heeft dat allerlei uitwerkingen op je lichaam, waaronder op je immuunsysteem. Je hebt dus daadwerkelijk bijvoorbeeld meer kans op griep.
Verder kan langdurig ongelukkig zijn je in een vicieuze cirkel brengen; doordat je ongelukkig bent ga je slechter voor jezelf zorgen waardoor je je nog slechter voelt, waardoor je jezelf nog verder verwaarloost...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut...

Zolang je niet in een vicieuze cirkel terecht komt. Je het huishouden op orde houd. En je niet gaat verwaarlozen is er niets aan de hand. En dan spreek ik uit ervaring...

Op het moment dat je, je gaat beseffen "Dat er meer drank is dan liefde kapot kan maken!" ben je ver gezonken. En dan zul je een lange weg moeten bewandelen, voordat je weer uit die vicieuze cirkel bent. Die je overigens nog jaren kan blijven achtervolgen. Want een gewoonte is erg moeilijk af te leren...

En waar ik de afgrijzelijke gevolgen van anorectia e.d. al gezien had ben ik na die bewuste 23ste december 1998 blijven eten. En tegen mijn gewoonte in zelfs 3 keer per dag. En doordat ik het me destijds kon permiteren, zelfs 3 keer per dag buiten de deur. Ondanks dat ben ik in 2 weken tijd 12 kilo afgevallen. En dit is natuurlijk gemakkelijk te zeggen als je 2 weken in Miami Beach zit...

Dit gebroken hart heeft mijn leven weldegelijk radicaal veranderd. Zelfs zo ver dat ik om die hoofdreden ben vertrokken uit mijn geboortestad. Ik zag haar (ja ik ben lesbisch) werkelijk overal, terwijl ik wist dat dit niet zo was...

Ik kan me niet herinneren dat ik die jaren echt ziek ben geweest. Ondanks ik weldegelijk psychologische hulp heb gezocht. En pas sinds ik bij mijn laatste werkgever kwam werken heb ik mijn leven weer goed op de rit. Nu 5 jaar geleden. En sinds ruim 2 jaar als zelfstandig ondernemer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het wel eens bij andere mensen zien gebeuren. Ik kan me er zelf helemaal niets bij voorstellen. Ik denk dat sommige mensen zich verlaten voelen na een breuk en de schuld bij zichzelf neerleggen. In plaats van de goede momenten te herinneren verliezen zij zich in de eenzaamheid die zij op dat moment voelen. Niets in hun leven op dat moment zal het geluk kunnen evenaren dat zij hadden toen ze in de relatie zaten. Vrienden niet, kinderen niet...
Erg gevaarlijk en nergens voor nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gebroken hart, evenals verliefd zijn en boos zijn, kan de bloedsomloop helemaal ontregelen voor even, vlinders in de buik en afwezig zijn in het lichaam, niet kunnen concentreren... Kortom elke emotie kan je ziek maken, ziek laten voelen... Als je schrikt dan wordt je bleek, dwz dat het bloed van de huid weggehaald wordt en naar andere delen gedirigeerd wordt... Ben je boos dan loop je rood aan van woede, ook weer vanwege andere bloedbanen, laat staan de chemische stoffen die dat veroorzaken, de adrenaline...
Alles wat een heftige emotie triggert in jou is dus mogelijk een reden om ziek kunnen worden... En die emotie komt dan weer uit ergens anders vandaan, de oorzaak ligt vaak in een zeer sterke voorkeur of een zeer sterke afkeur... Als je leven ervan af hangt zeg maar, dan is er sprake van een heftige emotie en dus is het systeem in de war... Het belangrijkste wat er moet gebeuren is de emotie, die moet een kans krijgen in je lichaam en die moet even woeden, als een storm door je lichaam... En als die woedt dan leeft elke cel in dienst van die emotie en kun je je ziek voelen, helemaal in bezit genomen door de emotie... Zolang als die woedt, dendert het door het lichaam en als die gaat liggen komt er weer rust... Velen vinden dit al een reden om in te grijpen en niet te voelen, door een pilletje te nemen, een verdovingspilletje... Dan hoef je niet te voelen, maar of dat goed is, daar ga ik niet over, ik denk dat als je alles mag voelen het een verrijking is van je leven positief of negatief... En als de emotie voorbij is komt er weer rust in het lichaam en kan de rede weer normaal zijn werk doen, tijdens de emotie is er geen rede, dan is er emotie... Overgeven kan optreden, als het niet te verteren is wat er gebeurt... Als je iets op je lever hebt, kan dat een teken zijn van assertiviteits-strijd in jouw...
Je kunt echt ziek worden van een emotie, zolang als het duurt, daarna is het weer weg... Alles komt en gaat, vanzelf... Zoals altijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je wil dat kan. Alleen echte liefde zal zoiets niet toelaten. Die laat de ander vrij.

Een traumatische ervaring is anders. Dan kan de hoop verloren gaan. Dat laatste kan de reden zijn. Bij een ander zet hetzelfde juist aan te komen tot veranderingen.