Dat is nou interne inconsistentie. Een vergelijkbare vraag uit verzamelingenleer:

Als je de verzameling neemt van alle verzamelingen die geen onderdeel zijn van zichzelf, is die verzameling dan onderdeel van zichzelf?

Als hij geen onderdeel is van zichzelf, en alle verzamelingen die geen onderdeel zijn van zichzelf zijn onderdeel van zichzelf onderdeel van hem zijn, dan moet hij dus tóch onderdeel zijn van zichzelf. En als hij wel onderdeel is van zichzelf, hoort hij niet thuis in de verzameling van verzamelingen die geen onderdeel zijn van zichzelf, dan moet hij dus geen onderdeel zijn van zichzelf.

Een verzameling van alle verzamelingen die geen onderdeel zijn van zichzelf, is dus een logische onmogelijkheid. Net als een regel dat alle regels een uitzondering hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is dus zo'n onbeantwoordbare vraag waar laatst een vraag over was: de premisse (dat er een regel bestaat dat iedere regel een uitzondering heeft) is een logische onmogelijkheid, waarmee een vraag met die premisse fundamenteel onbeantwoordbaar is.
AWM
13 jaar geleden
Ik heb er ruim een jaar over na moeten denken.
Maar nu krijg je het 'beste antwoord'.

Andere antwoorden (9)

Ja er is een uitzondering voor elke regel, zelfs voor de uitzondering voor die regel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een uitzondering op de regel dat er een uitzondering is voor elke regel zou weer betekenen dat er een regel is zonder uitzonderingen. Dus krijg je een beetje een oneindig kringetje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als die regel klopt, dan kloptie niet.
Als die regel niet klopt, dan kloptie wel.

Klopt nix van dus...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een klassieke contradictio in terminis...
Als de regel onweerlegbaar is, er geen alternatieven zijn, is er geen uitzondering op de regel dat er een uitzondering op elke regel is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, en die bevestigt de regel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Niets is waar, en zelfs dat niet", schreef Frederik van Eeden.
Daar lijkt mij geen uitzondering op mogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En daarna ook is er op haar beurt weer een uitzondering op die regel.Als je wettteksten leest of verzekeringsvoorwaarden zul je dit met verwondering kunnen vaststellen dat de cascade redenering te veel gebruikt wordt . Dit maakt het immers zo moeilijk om éénduidigheid te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dat de uitzondering is die de regel bevestigd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan verder ook niet stellen dat alle generaliseringen onzin zijn.