Waarom is het zo moeilijk om te geloven dat: In den beginne schiep God den hemel en de aarde.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Je vraag kan op twee manieren worden bekeken en beide spreken van een vertroebeld zelfbeeld. Bovendien spreek je met een zwaar 'beoordelend' karakter waardoor dit geen vraag meer is maar een veroordeling van een ieder die anders denkt als dat jij doet.

'Waarom is het zo moeilijk om te geloven dat'? dit is alleen een relevante opstelling van woorden, indien het vervolgdeel een alom geaccepteerd element bevat. Helaas is dit niet het geval.

Nu zou eerst mijn wedervraag zijn: Vind JIJ het moeilijk om dit te geloven, OF vraag je je af waarom anderen het niet WILLEN geloven zoals JIJ?

In het eerste geval, zou ik je kunnen verwijzen naar je eigen inzichten en kennis met betrekking tot de materie. Waarschijnlijk ben je zelfstandiger dan de meeste mensen en ben je empirischer (zien dan geloven) ingesteld.

In het tweede geval zal dit een desillusionering zijn: Omdat de tekst waarschijnlijk (zie de vrijheid die ik jou blijf geven, die een gelovige mij zou proberen af te nemen) niet bedoelt wat er staat geschreven. 'In den beginne schiep God den hemel en de aarde'. Ten tijde van het schrijven van de teksten van de bijbel bestonden al veel onderzoekers, maar die konden op veel vragen geen antwoorden geven. Het onbekende over veel natuurverschijnselen bestond. Om voor het gros van de mensen dit samen te vatten kon men zeggen: Alles om ons heen is in eerste instantie een mysterie, maar het kon ook: het mysterie schiep de hemel en de aarde of 'van de historie weten we niets, dus het is een mysterie waardoor alles is ontstaan. (Er is ergens een uitspraak: 'Gods wegen zijn ondoorgrondbaar' 'Zijn wegen zijn een mysterie', wat ook kan worden uitgelegd als: het is ons onbekend wat de wereld doet draaien. Of We kunnen nog niet doorgronden waarom de wind waait.

Je vraag is dus geheel aan jezelf gewijd. Wat denk jij, wat is jouw keuze. Belangrijk is: Geef anderen de vrijheid die jij hoopt te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor wie is dat moeilijk te geloven? Voor jou? Voor mij? Voor alle mensen?

Voor een specifieke groep gelovigen is het namelijk zeer aannemelijk, sterker nog, is het hun waarheid. Voor de rest van de mensen is het een metafoor, of ze nou in God geloven of niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De eerste betekenis van geloven is de veronderstelling dat iets waar of niet waar is. Geloven in dit verband is als een inschatting die iemand maakt dat een bewering met een zekere waarschijnlijkheid waar of onwaar zou kunnen zijn. Deze waarschijnlijkheid is in het geval van 'geloven' groter dan wanneer men 'geen idee' heeft, en kleiner dan wanneer men iets 'zeker weet'. Deze waarschijnlijkheden worden door individuen persoonlijk toegekend. In deze betekenis van geloven geldt dus dat er geen zekerheid is over de kwestie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor een grote groep mensen is dit helemaal niet moeilijk om te geloven. Zij geloven juist weer niet in de evolutieleer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het scheppingsverhaal is een metafoor.

Het is voor mij moeilijk om het scheppingsverhaal letterlijk te nemen, zoals een enkele naiveling dat doet. Er zijn bergen bewijs voor een langzame evolutie der dingen.

Een langzame evolutie volgens de natuurkundige wetten van een eenvoudig systeem tot de huidige complexe systemen lijkt me aannemelijker dan een scenario met een schepper die de hele boel in een weekje in elkaar timmerde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom moet het eenvoudig zijn? God is almachtig en dat houd in dat het in 1 week mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat jij wilt... Als je hierdoor rustig kan slapen, dan is het mooi. Maar ik vind het prettiger om een bevredigender antwoord op de aard der dingen dan "God wil het... Daarom".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mh75:
Klopt, Hij had het ook in 1 knip kunnen schapen, alleen Hij heeft het gedaan zoals Hij het wilde (in 6 dagen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
SORRY!!!
Guidance:
Klopt, Hij had het ook in 1 knip kunnen schapen, alleen Hij heeft het gedaan zoals Hij het wilde (in 6 dagen).
Omdat de blauwdruk nooit is teruggevonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God is toch perfect? Heeft geen blaudrukken nodig. Een echte artiest tekent met de vrije hand.... :P
Een vraag die niet beantwoord kan worden en dan serieus er op antwoorden. beetje jammer dat dit soort vragen niet verwijderd worden