Waarom worden mensen jaloers als hun partner met een ander naar bed gaat, terwijl hij/zij niet bij hen weggaat?

Stel, je bent zeker van je relatie. Je doet veel dingen samen, hobbies, dagelijkse zaken. Je partner wil de rest van zijn leven bij je blijven, maar hij/zij vindt het lekker om af en toe eens met een ander naar bed te gaan. Waarom worden mensen dan jaloers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Zelf heb ik daar overigens geen probleem mee, juist daarom vind ik het wel interessant om te weten waarom andere mensen meestal trouw gelijk lijken te stellen aan seksuele/emotionele exclusiviteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het probleem ook niet. Wij zijn namelijk swingers...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je, sommigen zijn al jaloers als je alleen aan een ander denkt, erger nog, als er gedacht wordt dat je aan een ander denkt. Blijkbaar ligt de grens van jaloezie voor iedereen ergens anders. En ik kan me voorstellen dat als je die grens weet te verleggen, al dan niet geforceerd, er twee mogelijkheden zijn: er knapt iets, en het is 'uit', of het leven wordt plots een stuk relaxter. Voor jou blijkbaar het laatste, geniet er van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld staat op zijn kop. Alles wat goed is wordt kwaad geheten, alles wat kwaad is wordt goed geheten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ BvB: wie heeft het over goed of kwaad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik lees de reacties hieronder en merk dat de meerderheid er geen moeite mee heeft om vreemd te gaan. terwijl dit niet goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@BvB. Goed en slecht is een mening. Jij hebt de mening dat 'vreemd gaan' niet 'goed' is. Blijkbaar delen de mensen van de reacties hieronder jouw mening niet.

Het beste antwoord

Ik heb er nooit moeite mee gehad...als er maar openheid is en er niet over gelogen wordt. Maar ik kan me vorstellen dat andere mensen het wel moeilijk vinden. Het is een vertrouwen die je deelt met je partner, om je letterlijk en figuurlijk bloot te geven. Als een persoon in de relatie ziet als een emotioneel geladen gegeven en de ander niet dan wordt er een vertouwen geschaad en wordt wat de één als grote waarde ziet als waardeloos ervaren door de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Aard van het beestje denk ik? Het feit dat je diegene toch eigenlijk een beetje als ''de jouwe'' beschouwd? Althans, zo ervaar ik dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De partner geeft iets aan een ander, wat je waarschijnlijk moeilijk vindt om te delen. Voor veel mensen (geldt voor mij ook), is liefde en sex moeten delen met een derde persoon heel moeilijk, het treft hen op hun kwetsbaarste plek. WIJ willen die aandacht, niet geven aan die ander! En wie weet vindt de partner uiteindelijk die derde leuker... heel veel angsten en jalouzie komt dan naar boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutionair gezien:
Stel dat mijn mannetje seks heeft met een ander vrouwtje en daar dan babies verwekt. Dan moet ik de voordelen van mijn kerel delen met een ander. Dan krijgt zij ook eten en bescherming en een onderdak van hem, en krijg ik dus minder dan dat ik zou krijgen als ik alleen was.
Of stel dat mijn vrouwtje seks heeft met een andere vent en dat ze daar een baby van krijgt. Dan zou ik wel eens ongemerkt allemaal tijd en resources gaan steken in een kind wat niet eens van mij is!
Zo kan door evolutie onze jaloezie 'ingebakken' zijn.
Daarnaast: wie kan mij garanderen dat die vreemdganger niet toch verliefd wordt op die ander en ervandoor gaat?
Nog niet te praten van risico's op allerlei ziektes enzovoorts. Vreemdgaan neemt allerlei risico's mee voor de partner van de vreemdganger, en die zit daar meestal niet op te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wie kan mij garanderen dat die vreemdganger niet toch verliefd wordt op die ander en ervandoor gaat?" Twee dingen hierover:
1. Als seks met anderen onderdeel is van de afspraken, is het geen vreemdgaan.
2. Ik wordt wel eens verliefd. Mijn man wordt ook wel eens verliefd. We hebben dat nog nooit gezien als aanleiding om 'ervandoor te gaan'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezee, een reactie!
1. Of je seks met een ander na afspraken nog vreemdgaan noemt, dat ligt aan je definitie ervan, er circuleren nogal wat verschillende definities van wat vreemdgaan is..
(seks met een ander, zoenen met een ander, of je partner er wel of niet van af weet/mee instemt, enz, enz)
2. Ik vind het knap dat jullie daar doorheen komen samen. Het gaat echter niet bij iedereen zo. Persoonlijk zou ik de risicos hierop niet willen vergroten door seks met een ander te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: Ja, ik herken dat. Juist het samen omgaan met een verliefdheid van een van beide partners versterkt de relatie. Vooral als je beide goed in je oren knoopt dat verliefdheid overgaat en jullie relatie voor altijd blijft (juist door de eerlijkheid). @Krullenkoppie: Natuurlijk heb je gelijk wat betreft de definities van vreemdgaan. Maar juist als je seks met anderen niet meer als vreemdgaan ziet is er denk ik geen reden tot jalouzie. Wat het tweede punt betreft is het ook gewoon een kwestie van weten wat je aan de ander hebt en eigen ervaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets om me om te bewonderen hoor! Wij vinden allebei dat verliefd worden normaal en natuurlijk is. Het is niet iets waar we 'doorheen komen' of 'mee omgaan', maar iets dat we mooi en leuk voor elkaar vinden. Er is toch niets leukers dan verliefdheid? En als hij van iemand anders houdt, zelfs een relatie met iemand anders heeft, betekent dat niet dat hij minder van mij houdt of bij mij weg zou gaan. Dat haalt iedere reden om jaloers te zijn weg, en zorgt ervoor dat we kunnen genieten van de verliefde vibes van de ander. Ik weet dat het voor anderen vaak anders werkt, maar ik vind het niet speciaal knap van mezelf. Het zou knap zijn als ik er wél moeite mee had en het ondanks die moeite zou toestaan. Ik heb veel meer bewondering voor mensen die zelf monogaam (willen) zijn en die toch hun partner ruimte geven om zich poly te gedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ suzyQ en I-Deetje: hm ik zou bijna denken dat de vraag zou moeten zijn: hoe kan het zijn dat sommige mensen wel seks met anderen willen hebben en anderen niet? Ik kan me helemaaaaal niet voorstellen dat ik zo'n levensstijl zou hebben. Ik vraag me af waarin jullie dan zo anders zijn dan ik..
Persoonlijk vind ik de risico's van ziektes, zwangerschap en dergelijke bijdragen aan een vertrouwensbreuk in een relatie als de partner vreemdgaat, ik denk dat dat mij ook motiveert om (enigszins) jaloers te zijn.

Dit wil niet zeggen dat ik er in alle gevallen tegen ben, sterker nog ik heb ervaring met een partner die op die manier een aantal malen is vreemdgegaan, dat heeft geen problemen voor onze relatie opgeleverd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Risico van ziekte en zwangerschap is er toch net zo goed bij seriële monogamie? Zelf leef ik niet monogaam. En ik denk toch te weten dat er mensen zijn die wel monogaam leven, maar meer sekspartners gehad hebben dan ik. Sterker nog, ik heb de indruk dat mensen die niet monogaam zijn, vaak bewuster omgaan met dat soort risico's. Wie hier heeft zich laten inenten tegen hepatitis B? Wie hier laat zich testen op SOA's? Ik schat zo in dat mensen die niet monogaam leven daar vaak bewuster mee omgaan, terwijl iemand die seriëel monogaam leeft echt ook iets op kan lopen van een eerdere partner en dat doorgeven aan een latere partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ, zo had ik het nog niet eens bekeken, maar ik geef je zeker geen ongelijk met het merendeel van wat je zegt. Nou ging het in mijn geval ook niet over seriële monogamie, dus mijn referentiekader is ook ongetwijfeld weer anders als het jouwe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: dank voor je toevoeging. Je hebt helemaal gelijk. Hiervoor had ik een monogame relatie (mijn eerste, zijn eerste) en hield ik me helemaal niet bezig met Soa's ed. Nu laten we ons regelmatig testen. Ben dus veel bewuster van de risico's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Martijn Lodewijk: Ookal ben je er zeker van dat je partner vóór jou nooit een ander heeft gehad, hoe zeker ben je dat zij in de tussentijd geen ander heeft gehad (ja, dat is natuurlijk vreemdgaan). Ookal weet je het niet, dan nog kan het zijn dat jij risico's loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@I-Deetje, de risico's waar ik het over had spelen natuurlijk ook wanneer een partner nooit een ander heeft gehad en de ander wel een aantal malen. Dat probeerde ik ook duidelijk te maken, maar misschien is het wat anders overgekomen.
Dat ligt een beetje aan je relatie en wat je de ander nog te geven hebt lijkt me. Als je zelf het gevoel hebt dat je relatie perfect is en je partner gaat met een ander naar bed (zonder overleg of afspraken daarover) kan ik me voorstellen dat je jaloers wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook genoeg mensen die niet jaloers worden en het zelfs opwindt hun partner met een ander te zien vrijen.
Anderen worden al jaloers als iemand naar de partner kijkt.

Over het algemeen denk ik dat de meesten de sex toch als het meest intieme beschouwen dat je samen kunt hebben en dat willen koesteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaloezie is in feite altijd een vorm van angst, hetzij keurig verpakt in culturele normen en waarden, hetzij op basis van een reëel risico je unieke plekje bij die ander te verliezen, ookal zegt hij/zij nog zo hard dat hij/zij nooit bij je wegggaat en meent men dat ook. Het is jammer dat jaloezie zo vaak voorkomt en veel geluk in de weg staat, vooral wanneer de persoon zijn/haar jaloezie niet weet te kanaliseren of om te zetten in een open en eerlijk gesprek, maar indirect vernietigend laat werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
egoisme: je zit dan in een situatie dat je jezelf niet te kort wil doen maar toch een neiging krijgt tot kwaadheid.
deze combinatie kan leiden tot jaloezie .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ook de angst dat je te kort schiet een rol speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat vele mensen het zien als een uiting van ontevredenheid over zichzelf. Dit speelt op allerlei gebieden wel, maar met name op een dergelijk intiem gebied. Het is iets van je samen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Christelijk gezien is dat overspel, zondigen tegen het zevende gebod:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet christelijk. In de ogen van de bijbel zondig ik wel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan zal jij mijn antwoord waarschijnlijk niet markeren als "Beste antwoord".
Na je dood zul je voor alles verantwoording moeten afleggen en zal alles wat zonde is tegen je getuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leeft maar 1 keer, als je het fout gedaan hebt kun je het niet over doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, als je je een leven lang druk hebt gemaakt over het oordeel van een niet-bestaande god, kun je het niet over doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi.. das ook maar een mening. Sommige mensen geloven in reincarnatie, sommige mensen denken misschien wel dat jij het fout doet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel nou dat we het allemaal mis hebben en we straks niet reïncarneren, niet verdwijnen, niet aan de hemelpoort komen, maar bij de ingang van het noedelparadijs. Er komt een gehaktbal naar me toe en zegt "Jij hebt niet geleefd volgens het pastafarische evangelie, wat heb je voor jezelf te zeggen?" Dan wil ik veel liever kunnen zeggen "ik heb geprobeerd goed te leven, en alles wat ik gedaan heb is mijn eigen verantwoordelijkheid" dan "ik heb geprobeerd volgens de regels in een boek te leven, en ben niet verantwoordelijk voor de juistheid van die regels".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je toont hier geen enkel respect SuzyQ.
Noem me maar ouderwets, maar ik zie sex en liefde samen en niet apart. Sex zie ik als iets intiems waarvan ik enorm geniet omdat ik van mijn partner hou. Het gevoel wat hij me geeft, het genot.. Ik zou niet eens kunnen bedenken hoe ik me zou voelen wanneer hij een stukje daarvan aan iemand anders zou geven. En dan vervolgens vragen: "was het lekker schat?" :S Nee, ik kan het niet en geef het eerlijk toe. Ik vind het prima dat anderen dat wel kunnen, al is begrijpen een ander ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed gesproken MaRiTa +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niet ouderwets, dat is ook een valide keuze! Wel valt me op dat je seks met een ander dan je vaste partner gelijk lijkt te stellen aan seks zonder liefde. Dan vraag ik me af (uit nieuwsgierigheid, niet om te oordelen): Denk jij dat het mogelijk is om van meer dan één persoon te houden op die intieme manier?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je BvB... 'goed' gesproken, misschien niet in de ogen van anderen die er anders over denken. Het is een absolute gevoelskwestie wat mijzelf betreft, en dat mooie en unieke gevoel wat ik nu heb met mijn partner zou compleet en volledig stuk gaan als ik alle grenzen zou opengooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer ik van mijn partner hou en naar bed ga met iemand anders, is dat puur om de seks en heeft dat niets met liefde te maken... dat heb ik namelijk al dus zou ik (of hij) op dat moment een puur dierlijk instinct volgen. Wanneer ik de geweldigste sex beleef met mijn partner waar ik van hou, waarom zou ik dan in godsnaam buiten de deur kijken? Om andere vleeswaren uit te proberen? Sorry maar ik weet anders even niet hoe ik het moet uitdrukken ^^ Dat betekent echter niet dat ik niet van andere uitdagingen hou (met mijn partner), maar dit is weer een ander onderwerp. Ik kan mezelf maar één keer tegelijk zo intiem geven, zo persoonlijk, zo vol gevoel. Dus mijn antwoord is nee op je tweede vraag, ik kan me er niets bij voorstellen. Wel in gevallen dat een relatie saai wordt, maar dan sluit ik eerst een vorige relatie af en daar gaat deze vraag ook niet over.
Omdat er een verschil is tussen neuken en de liefde bedrijven, maar je bij beiden toch de zelfde handeling moet uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat wij mensen wat van ons is en lief hebben bij ons willen hebben en zeker niet met een ander delen..
dat is over stukje jaloerzi...

maar betreft het feit dat partner ook wel eens met een ander naar bed gaat.
betekend : de X persoon komt niet aan zijn/ haar trekjes komt dus dan maar een ander voor een tijdje.

in de eerste stantie zou de andere partner denken : wat doe ik dan verkeerd.. etc. ect.. dat zorgt voor complicaties in je hersenen.. wardoor je snel gevoelig of prikkelbaar wordt.
waardoor het overkomt dat je jaloers bent..
maar dat ben je als andere partner eigenlijk niet..

ook zou het om hygenische redenen kunnen gaan,
bijv: soa's die overgdragen kunnen worden. etc etc.