Kan je, je levenspartner op jonge leeftijd tegen komen?

Dit vraag ik me af, omdat continu wordt gezegd dat mensen zich ontwikkelen en van elkaar af kunnen ontwikkelen.

Wanneer gebeurd dit dan niet en waarom is de kans als je jong bent groter?

Het heeft ook volgens mij niet met geluk te maken hoor. Er wordt gezegd dat mensen namelijk vanaf hun 16e nog geen duidelijk beeld hebben wat ze willen in de toekomst. Zodra ze ouder worden weten ze dit wel en die kan verschillen van je partner. Dus waar heeft dit allemaal mee te maken en wanneer gebeurd dit je niet?

Er zijn zat voorbeelden van mensen die op jonge leeftijd bij elkaar zijn gekomen maar wilt dat zeggen dat ze allemaal gewoon geluk hebben gehad dat ze dezelfde visie hebben over het leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
14 jaar geleden
Hoeveel allerlaatste vragen kun je stellen? Verder blijf ik benieuwd waartoe je al die vragen stelt. Dat werkstuk moet toch intussen behoorlijk dik zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom blijf je op zoek naar het antwoord waarvan inmiddels tientallen, zoniet honderden keren is gezegd dat dat concrete iets niet bestaat ? Het gaat er ook niet komen trouwens. Het is net zoiets als vragen naar de zin van het leven ; die is ook voor iedereen verschillend, en het antwoord is uitsluitend de persoonlijke reis, dus voor iedereen verschillend. Dat geld in relaties precies zo.

Antwoorden (8)

Natuurlijk kan dat. Ik heb ook wel voorbeelden in mijn omgeving van dat soort mensen die elkaar al sinds hun 14e kennen en samen gelukkig zijn.

Risico is natuurlijk pubertijd en studie tijd./ Dat zijn momenten waarop mensen erg veel te verwerken hebben en heel veel van zichzelf & de maatschappij leren. En dat kan er toe leiden dat je verschillende denkbeelden ontwikkeld. Gene ramp. Gewoon een ander zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, maar die herken je dan niet als zodanig...

Ik werd als vier-jarig jongetje verliefd op de gemeente-secretaresse, dat was vlakbij de kleuterschool en ik kreeg elke dag een suikerklontje van Maria... En 40 jaar later kwam ik haar toevallig weer tegen, en had weer meteen vlindertjes in de buik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahahaha ik moet soms zo lachen om je antwoorden;-)
Ik gaf vroeger elke dag als ik naar school ging een paard een suikerklontje, ik hoop niet dat hij nu dezelfde gevoelens voor mij heeft....
Ja, dat kan, maar het kan ook vijftig jaar duren.

Toegevoegd na 13 minuten:
Volgens mij zou een gearrangeerd huwelijk met iemand met dezelfde achtergrond een heel goede keus voor je zijn ; dan hoef je niet te twijfelen, en de kans op succes is redelijk groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zou een gearrangeerd huwelijk met iemand met dezelfde achtergrond een heel goede keus voor je zijn ; dan hoef je niet te twijfelen, en de kans op succes is redelijk groot.
??
Wat bedoel je hiermee met een gearrangeerd huwelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon , zoals vroeger (en op vele plaatsen in de wereld nog steeds) ; dat je ouders iemand uitzoeken uit dezelfde 'kringen' (een gelijke achtergrond is een grote voorspeller van later succes)die goed bij je zou passen. Eigenlijk doen relatiebureaus ook iets dergelijks. Maar het is zeker geen slechtere basis voor een huwelijk dan verliefdheid ; ik denk zelfs een betere. Uitwassen daargelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hhahaha, je heb wel gelijk.
Maar ik dacht dat relatie bureaus kijken naar persoonlijke eigenschappen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook : iets soortgelijks. Niet precies hetzelfde.
Dat kan zeker. Mijn vader moest in de oorlog, als 8 jarig jongetje,evacueren naar Brabant. Naast hem woonde een leuk meisje en hij werd bevriend met haar. Toen hij 18 was, moest hij naar Indië (dienstplicht) en van de vriendschapsbrieven werden het liefdesbrieven. Toen hij na zijn diensttijd terugkwam heeft hij haar ten huwelijk gevraagd en ze leven nog steeds en gelukkig. Mijn vader is uniek. Hij heeft nooit in zijn leven een ander vriendinnetje gehad, want hij was meteen verliefd. Mijn moeder heeft nog wel eens vriendjes gehad, maar kon hem toch nooit vergeten.
amc
14 jaar geleden
Ja dat kan, mijn man en ik hebben `n jaar bij elkaar in de kleuterklas gezeten totdat ik ging verhuizen.
We kwamen elkaar weer tegen op dansles toen we 16 en 17 jaar waren. We wisten toen niet dat we elkaar al eerder tegengekomen waren, maar toen hij mij, op de brommer, naar huis bracht en we reden toevallig langs die kleuterschool, ontdekten we dat we bij elkaar in de klas gezeten hadden. Het was dus best grappig om al samen herinneringen te hebben aan de kleuterklas.

We zijn inmiddels al 40 jaar bij elkaar, ik zeg altijd dat we samen volwassen zijn geworden en vind dat best een voordeel. Natuurlijk hebben wij ook perioden gehad dat we wat verder uit elkaar waren gegroeid, maar met geduld, praten en allebei soms wat water bij de wijn doen zijn we gelukkig, tot nu toe altijd weer samen verder kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan zeker. Ik ik en mijn partner zijn al van onz 17e bij elkaar en houden dit nu 24 jaar vol.
Natuurlijk ontwikkeld ieder persoon zich naar mate ze ouder worden. Doordat je samen bent ontwikkel je op sommige punten samen en op andere doe je het alleen.
Ok wij verschillen wel eens van mening en inzicht maar dat zal in de beste relaties voorkomen.

Ik denk niet dat het met geluk te maken heeft maar met het elkaar (blijven) respecteren en waarderen. Verder zul je (zeker in geval van een meningsverschil) niet tegen elkaar maar met elkaar moeten praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Besef goed dat veel van onze meningen zijn gebaseerd op Hollywood en reclame. Twee mensen die elkaar vinden en voor eeuwig, vanzelf, met elkaar gelukkig zijn...jaja.
Romantisch, dat in elk geval.

Als je nooit een relatie beeindigd kun je ook geen verse start maken. Dan beland je steeds in dezelfde oude wonden. Dan kun je geen nieuwe partnerkeuze maken gebaseerd op de dingen die je hebt geleerd van de vorige relaties.

Ergo, ga eerst een beetje freewheelen, dat houdt de geest gezond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kun je je levenspartner op jonge leeftijd ook tegenkomen. Net zoals dat mogelijk is op hoogbejaarde leeftijd, en alle leeftijden ertussen in. Want ware liefde kent volgens mij geen leeftijdsgrens.
Je geeft aan dat mensen zich voortdurend ontwikkelen en zich dus ook van elkaar af kunnen ontwikkelen. Deze kans is logischerwijze groter als je jong bent, omdat de wereld nog voor je ligt als je jong bent. Dus 2 erg verliefde tieners, kunnen uiteindelijk een heel ander beeld van de toekomst krijgen. De jongen ziet een grote carrière voor zichzelf in het verschiet, wil studeren, naar het buitenland etc. etc. / Het meisje denkt de man van haar dromen gevonden te hebben en droomt alleen nog maar van huisje, boompje, beestje. Zij vindt die carriere niet meer zo belangrijk. Naarmate die twee langer bij elkaar blijven gaan deze verschillen steeds meer een rol spelen en groeien ze uit elkaar. Op oudere leeftijd hebben de meeste mensen hun keuzes in het leven al gemaakt, al veel meegemaakt, veel gezien, dus de ontwikkelingen zijn minder groot.

(overigens het voorbeeld jongen/meisje is nadrukkelijk bedoeld als voorbeeld en niet stereotiep bedoeld. Dus het kan net zo goed het meisje zijn die een grote carrière wil, en de jongen die huisje boompje beestje wil)