Wat als je jong bent en je gaat weg bij je partner? Krijgen die later geen spijt?

Omdat ik wat vragen heb gelezen over het gehandicapt raken van je partner en over het vetrekken van de partner voor een langere tijd. Nu vraag ik me dus af.. wat nou als je jong bent? Dan denk je aan hele andere dingen, beseffen die ookal dat ze iets weggooien mits dat van sprake is wat heel mooi is? En komen ze daar later dan niet achter en dat ze miss wel spijt krijgen?

Ben ook wel benieuwd waarom het voor sommige partners niet is weggelegd ondanks dat ze veel van elkaar houden om voor je gehandicapte partner te zorgen, hoop dat iemand mij dit kan uitleggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het goed begrijp vraag je het volgende:
In een onderzoek is naar voren gekomen dat je partner gehandicapt kan raken doordat de relatie is verbroken. Ik vind het een sterk verhaal als dat zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiswum, eerder zijn er (vlgs mij ook van theebeker) 2 verschillende vragen langs gekomen. Eentje gaat erover of je bij je partner blijft in een net beginnende relatie als hij/zij gehandicapt raakt.
De andere gaat erover of je bij je partner blijft in een net beginnende relatie als hij/zij voor lange tijd naar het buitenland gaat. Nu is de vraag volgens mij over jonge mensen, of die beseffen wat ze weggooien als ze uit elkaar gaan in dit soort gevallen, en het tweede deel van de vraag (eigenlijk andere vraag) waarom sommige mensen niet voor een gehandicapte partner kunnen zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah bedankt Gootje08! Deze info vind ik wel nuttig om te weten bij zo'n vraag. (Ik had na deze vraag te hebben gelezen een gedeelte van de andere vragen pas gelezen en daardoor het vermoeden dat de oudere vragen er ook over gingen ;) ) Thumbs up voor je verklaring !

Het beste antwoord

Ik kan je vertellen dat je soms echt spijt kunt hebben van uit elkaar gaan na een lange relatie. Je laat namelijk iets achter dat voor een deel ook mooi was (anders blijf je niet zo lang bij elkaar) en die mooie dingen herinner je je ook steeds beter. De slechte dingen raken wat op de achtergrond. Als je de slechte dingen helemaal vergeet, ga je je ex op een voetstuk zetten. Zo komen veel mannen en vrouwen nooit meer aan een leuke vriendin of vriend.

Feit is dat je ook niet voor niets uit elkaar gaat. Er was waarschijnlijk iets dat zo onoverkomelijk was dat je niet bij elkaar kon blijven. Mensen gooien hun relatie niet zo snel weg. Al is de aanleiding vaak kleiner dan de echte oorzaak. Het is wat mij betreft dus de kunst om na een relatie blij te zijn met de mooie dingen die je samen hebt meegemaakt, maar ook open te staan voor mooie dingen met anderen. En om je relatie niet mooier te maken dan dat hij was.

Spijt hebben, daar heb je vaak niets aan. Tenzij je er actie aan verbindt. Heb je echt spijt van het verbreken van een relatie, dan kun je wellicht zelfs nog terug. Exen blijven nog lange tijd voor elkaar openstaan. Wil je je ex niet terug, dan kun je je afvragen waarom je spijt hebt. Waarschijnlijk omdat zich nog niemand anders in je leven heeft aangediend. In dat geval is het oefenen op een beetje geduld.

Tenslotte... Waarom sommige mensen niet de kracht hebben om voor hun gehandicapte partner te blijven zorgen... Dat lijkt me heel erg afhankelijk van de vooruitzichten. Betekent dat dat je de rest van je leven bij die partner blijft en je hele leven in het teken staat van de verzorging? Knappe partner die dat wél volhoudt! Ik zeg niet dat een relatie met een gehandicapte partner geen stand kan houden, maar je moet wel heel erg veel van elkaar houden wil je je leven er helemaal op inrichten. Ik ken een stel dat het lukt. En voor hen heb ik veel respect. Ik snap mensen die het niet lukt. En voor de keus om niet samen verder te gaan heb ik ook respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe kan het dat je dit vraagt in de algemene zin... Ik kan alleen maar in de algemene zin antwoorden van Nee dat is niet vor iedereen zo...

Het laatste gedeelte over de gehandicapte is wel te antwoorden... Als er geen draagvlak is, bijvoorbeeld de een laat het afweten om voor de gehandicapte te zorgen en er is onenigheid over, dan is de gehandicapte de dupe van het niet samen dragen van de last die het met zich meebrengt... En dan geloof ik er niets van dat ze zo veel van elkaar houden...

Ik zie aan de daden van een mens hoe die in elkaar steekt, ik zie dat niet aan wat hij/zij zegt...

Als twee partners van elkaar houden, dan stroomt het ondanks de tegenslagen, ondanks alles... Het strooms, daarin zie je het bewijs dat ze van elkaar houden, niet wat ze zelf zeggen of anderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste deel van je vraag: Jonge mensen die uit elkaar gaan zijn nog enorm op zoek. Vaak is het zo dat mensen meerdere relaties hebben gehad voor ze de ware tegenkomen. Dat is normaal. Hierdoor ontdek je wie je bent in een relatie, hoe je je gedraagt in een relatie, en wat je eigenlijk van een ander verwacht. Mocht de ware toch in een verbroken relatie gezeten hebben zul je misschien later toch wel weer tot elkaar komen. Ik geloof niet dat jonge mensen erbij nadenken dat ze iets weggooien wat heel mooi is, omdat ze op dat moment die relatie alweer zat zijn.

Tweede deel van je vraag: Mensen die heel veel van elkaar houden zullen het waarschijnlijk wel op kunnen brengen om voor een gehandicapte partner te zorgen. Echter, stellen die pas zijn begonnen, en dan direct zoiets over zich heen krijgen, als het plotseling gehandicapt raken van een van de twee zijn daar niet altijd emotioneel tegen opgewassen. Iemand die gehandicapt raakt kan daar ook emotioneel heel erg van veranderen, misschien verbitterd worden. En soms moet je al je toekomstplannen opzij zetten of omgooien in die situatie. Dat is heel erg moeilijk, en daar moet je samen echt sterk in zijn.