Als je partner ineens een lichamelijke handicap krijgt heeft dat invloed op de relatie?

Natuurlijk heeft het invloed, mensen kunnen immers andere dingen niet meer doen. Maar heeft een lichamelijke handicap invloed op de gevoelens voor elkaar (partner wordt doof, partner wordt blind noem maar op..)? Ik geloof wel dat als je partner ineens verstandelijk gehandicapt wordt dat , dat degelijk invloed heeft op je gevoelens..

Maar we hadden het over lichamelijk gehandicapt..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

In voor en tegenspoed... Ja dat beloof ik...
En je zal verbaasd zijn te merken hoe diep dat zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kan. De rol die je ten opzichte van elkaar hebt in een relatie verandert door wat die ene persoon niet meer kan en de ander over moet nemen. Je moet als het ware een nieuw evenwicht in je relatie zoeken. Als het om een heel ernstige beperking gaat, waarbij de 'gezonde' partner voor de ander moet zorgen is dat nog veel sterker omdat er dan een scheve afhankelijkheid ontstaat.
Sommige stellen overleven dat ook niet. Het is eigenlijk een nieuwe relatie die je dan moet proberen op te bouwen. Dat heeft tijd nodig en kan met de nodige tegenvallers gepaard gaan. Niet iedereen is daar tegen opgewassen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is denk ik afhankelijk van de soort van handicap en je karakter en de acceptatie van de handicap!
Mijn moeder werd doof nadat mijn ouders al 20 jaar samen waren.
Mijn vader leefde met haar mee en deed alles om haar bij te staan. Uiteindelijk werd ze op een bepaalde manier heel erg afhankelijk van hem, maar beiden konden daar heel erg goed mee leven.
Bij kennissen van mij verloor een partner een arm en been, dat werd een onleefbare situatie: de een wilde alles doen voor de gehandicapte partner, maar hij was verbitterd door wat hem was overkomen en wilde niet geholpen worden. Uiteindelijk leidde dat tot een scheiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je degene bent met een plotselinge ernstige ziekte of blijvende lichamelijke handicap dan raak je al of niet tijdelijk afhankelijk van je partner.
Dan krijg je een andere relatie je partner wordt dan ook je verzorger/ je hulpje etc
Dat geeft verschuivingen in je relatie.
Het kan zeer positief uitpakken maar ook te zwaar voor de ander worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons is de relatie verhevigd. Van twee mensen die naast elkaar een eigen loopbaan volgden en samen een kind opvoedden, zijn we veranderd. We hebben de echte waarden van het leven leren te herkennen en waarderen.

Ik ben behoorlijk afhankelijk van anderen (waaronder ook mijn partner en dochter), maar ik ervaar het positief. Het is zwaar, zowel voor mij als voor mijn vrouw. Ik ben nooit gewend om hulp te vragen, was altijd afhankelijk. Mijn vrouw moet mijn leven er nu naast managen.

Voor haar en mijn dochter alle eer, lof en roem!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...dat heeft invloed op je relatie.
Het kan zijn dat de gehandicapte partner meer zorg nodig heeft, zich afhankelijk voelt, slachtoffer voelt of juist heel vechtlustig om zichzelf te bewijzen.
De andere partner kan in een andere rol komen, moet misschien zelfstandiger worden. Activiteiten die voorheen samen werden ondernomen kunnen misschien niet meer.
Reken maar dat dit een grote invloed heeft op je relatie.
Hoe dat uitpakt...dat zal van relatie tot relatie en in de loop der tijd verschillen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb een tijdje in een verpleeghuis gewerkt. En...hoe wrang ook...ik zag daar dat heel veel partners van mensen die gehandicapt waren geraakt het niet vol konden houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, absoluut. Ik ben zelf na een ongeluk een been verloren. Daarna zijn we elkaar veel meer gaan waarderen. Buiten het feit om dat er enkele extra praktische dingen nu op de schouders van mijn partner zijn gekomen. Hij beseft dat hij mij had kunnen verliezen en ik heb ontzettend veel waardering voor hoe hij hier mee omgaar. Onze relatie is hierdoor vele malen sterker geworden.
Helaas zijn er ook relaties die hierdoor sneuvelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je verhaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal
het kan inderdaad wel invloed hebben op je relatie, lijkt me niet meer dan normaal. maar als er sprake is van echte liefde, dan overleef je dat samen ook wel weer.