Stel: Je beste vriend(in) wordt belazerd door haar partner. Jij weet dat en zij niet. Zeggen of zwijgen?

Er zijn kinderen in het spel, wat doe je? Laat je het lekker aan hun over of ga je het haar/hem vertellen of geef je haar/hem eerst de gelegenheid om het zelf te vertellen na je hem/haar geconfronteerd te hebben?

Toegevoegd na 8 minuten:
NB: Je weet het zeker, je hebt het zelf gezien, het zijn geen roddels en het is echt je beste vriend(in)!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Als een vriendin zoiets van mijn man zou zien, hoop ik dat ze het me zou vertellen. Dan zou ik haar namelijk gerust kunnen stellen en vertellen wat het precies inhoudt dat wij niet op alle punten een traditionele relatie hebben.

Tot zover de waarschuwing dat niet alles hoeft te zijn wat het lijkt.

Wat jij moet doen, kunnen we je niet vertellen. Daar is zo´n situatie te ingewikkeld voor. Probeer voor jezelf op te schrijven wat de verschillende mogelijke uitkomsten zijn van wel vertellen, niet vertellen en eerst de man confronteren. Ga dan uit van de worst case scenarios, en vergelijk die met elkaar. Dus:

- als je het haar meteen vertelt, wat is het ergste dat er kan gebeuren? (bijvoorbeeld: ze had het liever niet willen weten, besluit bij haar man te blijven en jou uit haar leven te bannen)

- als je het haar niet vertelt, wat is dan het ergste wat er kan gebeuren? (bijvoorbeeld: ze komt er nooit achter en jij moet daarom blijven leven met dit geheim. Of ze komt er wel achter en verbreekt de vriendschap uit woede dat je haar zoiets niet vertelt)

- als je eerst hem confronteert, wat is het ergste dat er kan gebeuren? (bijvoorbeeld: je wordt zonder het te willen medeplichtig)

Bekijk vervolgens op dezelfde manier de best case scenarios. Doe dat realistisch: de kans is klein dat je het vertelt, zij je eeuwig dankbaar is, ze met haar man praat, hij precies het juiste berouw toont, hij belooft het nooit meer te doen en zich daar aan houdt, zij in staat is hem direct weer te vertrouwen, hun relatie beter wordt dan ooit en ze lang en gelukkig leven met jou als toverfee die het allemaal mogelijk heeft gemaakt.

Bekijk dan nu welke optie het beste best case scenario gekoppeld aan het minst erge worse case scenario heeft, en doe dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens!

Andere antwoorden (12)

Als het echt je *allerbeste* vriendin is, dan kun je overwegen om het te zeggen. Eigenlijk ben je het haar verplicht. Alleen moet je zelf verdomd zeker zijn van de feiten. Niet op geruchten en roddels afgaan.
Bij kennissen en gewone vrienden niets doen, niemand zal je dankbaar zijn.
14 jaar geleden
Neen, je moet daar niets van zeggen. Je kunt er hooguit met de overspelige partner over spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een ethische kwestie. Hier bestaat geen goed of fout.

Ga af op je intuïtie. Accepteer dat je het fout kunt doen. Wat je ook doet. Je mond houden kan fout zijn, het vertellen kan fout zijn - je weet het niet. Vandaar die intuïtie.

Ik kan hooguit een paar gedachtenpunten geven. Laat ze op je inwerken. Je gevoel zal je dan over een paar dagen vertellen wat je moet doen.

- Wat zou jij willen dat die vriendin zou doen als het andersom zou zijn (jouw partner belazert jou)?

- Op welke manieren kan het gedrag dat jij hebt gezien, misschien toch logisch en onschuldig worden verklaard?

- Als je het vertelt en ze wordt, hoe onterecht het ook moge zijn, heel boos op jou, en ze verbreekt de vriendschap - is jouw oprechtheid jou dat waard?

- Als je het niet vertelt en ze komt er later achter dat haar partner haar bedriegt, dat jij dat wist, en dat je je mond hebt gehouden - hoe zal ze dan reageren?

- Wat zou er gebeuren als je met de partner zou praten?

- Wat zou er gebeuren als je met de "vlam" van de partner zou praten?

Vanachter mijn beeldscherm kan ik je geen concrete tips geven, dat zou ik onverantwoord vinden. Hopelijk heb je wat aan bovenstaande overwegingspunten.

Sterkte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me allereerst afvragen óf mijn vriendin het wel zou wíllen weten. Ik ken mensen die het absoluut niet zouden willen weten als het zou gebeuren.

Daarna zou ik een hartig woordje met de partner van gaan spreken. Wat zijn of haar bedoeling is? is het een 2e relatie, een eenmalig iets, gaat hij/zij het vertellen en zoja, wanneer dan?
Zou het een eenmalige, domme fout geweest zijn, zou ik er misschien nog over kunnen zwijgen ... maar is het meer structureel of is er geen spijt of besef van wat er gebeurt is, dan ga ik strenger worden.

Ik zou die partner uitleggen dat ik nu ook betrokken ben omdat ik er van af weet, en dat ik niet van plan ben om mee getrokken te worden in een web van leugentjes. Ik laat me niet medeplichtig maken.
Dus geef ik eerst die partner de kans om het zelf te gaan vertellen en uitleggen.

uiteraard waak ik wel of dat ook daadwerkelijk gebeurd is.

Is dat niet het geval, en ik weet dat m'n vriendin het zou willen weten, dan zou ik er toch over gaan beginnen, ook al zou ik het een vreselijk gesprek vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tien tegen éen dat ze ergens wel een vermoeden heeft. Dan is de vraag of je extra kolen op de vuur moet gooien. Ik denk, aangezien er kinderen zijn, laat het even! Wie weet belanden ze straks in een andere situatie, en dan heb jij het gedaan. Ik begrijp jouw gevoel van onrecht wel, maar je ontneemt ze ook de kans er wél tot iets moois te komen samen.

Toegevoegd na 41 minuten:
Blijft een moeilijk situatie waarin jij je bevindt. Wél zeggen kan verkeerd uitpakken en niet zeggen ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe weet jij zeker dat ze het niet weet,mischien hebben ze een afspraak met elkaar dat ze elkaar vrijlaten om buiten het huwelijk om andere partners te ontmoeten,(dit komt voor)en wil ze niet dat andere dit weten. dus laat het aan hun over,het zijn beide volwassenen,en ze zullen je het vermoedelijk beidde zeker in eerste instantie niet in dank afnemen als je je bemoeit met hun huwelijk.
verder is het mischien ook een fase waar de partners door problemen onderling een tijdelijke verwijdering meemaken,en komt de overspelige later weer tot inkeer en word het huwelijk beter dan ooit.
bemoei je nooit met huwelijken of ruzies van andere je word er nooit voor bedankt of beter van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het zeker vertellen. Want andersom zou het ook wel zo fijn zijn. Dat weet ik beide uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf zou ik niet kunnen voorkomen dat mijn beste vriend(in) niet aan mij merkt dat 'er iets is'. Als het klopt wat jij zegt dan zou ik hem/haar niet meer recht in de ogen kunnen kijken en zou ik me erg schuldig voelen, wetende dat ik iets zeer belangrijks weet en zij niet.

Als ze echt belazerd wordt, dan is dit het risico wat die partner neemt door vreemd te gaan. Op een bepaald moment komt het uit en jij bent er nu ongewild bij betrokken.

Ik neem aan dat je kunt inschatten of je vriend(in) dit zou willen weten. Zou je het zelf willen weten? Of kies je ervoor er later achter te komen dat twéé mensen je belazerd hebben... Je partner die niet eerlijk was en je beste vriend(in) die erover zweeg... Vertrouwen wordt zo dubbel geschaad.

Volg je intuïtie en doe wat jij denkt dat het beste is en bedenk ook wat jij zelf wel of niet kunt opbrengen. Ik wens je sterkte en wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik sluit mij aan bij antwoordman...alleen iets zeggen als je het zeker weet...met je eigen ogen gezien..... tegenvraag: wat als het omgekeerd is?? je beste vriendin gaat vreemd en haar arme vriend weet van niets...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik haar ook zeggen dat zij het hem moet zeggen.
ik zou de vreemdganger heel subtiel laten weten dat jij weet waar hij mee bezig is.
maar ik denk dat ik het niet zou zeggen dat je je vriendin. klingt rot maar je moet je er niet mee bemoeien, vang haar maar op als ze er annoniem van ''iemand ;-) achter komt.

xxxxx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oef! Moelijke vraag.

Het is me gelukkig nog nooit gebeurd, mar ik zal je zeggen wat ik zou doen...

Ik zou de persoon die vreemd is gegaan confronteren met wat je gezien hebt en om uitleg vragen. Aangezien het aan mijn geweten zou knagen als ik er niets mee zou doen, zou ik een antwoord eisen. Dat antwoord zul je alleen wel moeten slikken. Het is daarna aan de persoon in kwestie om iets te doen met het feit dat jij het weet. Je kunt misschien zeggen dat hij/zij het moet vertellen, maar daar blijft het wel bij...

Ik zou zeggen dat het niet mijn taak is om in een relatie te wroeten. Moeilijk, maar dit is wat ik zou doen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALTIJD MELDEN. vRIENDSCHAP IS GEBASEERD OP EERLIJKHEID, AL IS DIE NIET ALTIJD EVEN LEUK (IN GOEDE EN IN SLECHTE TIJDEN. zEKER ALS JE HET ZEER WEET.

Toegevoegd na 2 minuten:
ZEER MOET ZIJN: ZEKER