Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een zak vol kurken van opgedronken wijn(flessen). Ik vind het zonde om die weg te gooien. Weet iemand wie ik hier blij mee kan maken????

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jaarlijks worden in Nederland ongeveer 325 miljoen flessen ontkurkt, dat is samen ongeveer 1,5 miljoen kilo kurk en 150 vrachtwagens vol. De meeste kurken belanden vervolgens in de afvalemmer, maar voor hen die het milieu een warm hart toe dragen is er nu een alternatief. Kurk Recycling Nederland, een not for profit organisatie, zet zich al enige tijd in voor het hergebruiken van deze kurken.
In heel Nederland zijn verzamelpunten geopend, waar iedereen flessenkurken kan inleveren.
Vervolgens worden de ingezamelde kurken in Zwolle gesorteerd en naar Portugal getransporteerd. Hier worden er nieuwe producten van gemaakt, zoals onderzetters, vloerkurk en isolatiemateriaal. Met ingang van .. is ook zo`n inzamelpunt in deze regio.
Het recyclen van kurk is zeer waardevol dankzij een aantal unieke eigenschappen, zoals
flexibiliteit, brandwerendheid, isolatievermogen, slijtvastheid en waterbestendigheid.

Belangstellenden kunnen hun flessenkurken inleveren bij één van de inzamelpunten. Een lijst met adressen van inzamelpunten is te vinden bij milieucentraal of op onze website. Mocht er geen inzamelpunt in de buurt zijn, of interesse bestaan een nieuw inzamelpunt te starten, kan te allen tijde contact opgenomen worden met Kurk Recycling Nederland (tel. 038-4229944).
E-mail: info@kurkrecycling.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga nooooooit meer een kurk weggooien !

Andere antwoorden (7)

Marktplaats.nl ?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kleuter- / basisscholen zijn vaak blij met knutselbenodigdheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elke kleuterklas gebruikt kurken om te knutselen. Wie weet?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou ze kunnen aanbieden aan kleuterscholen, maar ook bij bejaardentehuizen zijn regelmatig knutselmiddagen (bezigheidstherapie) waar ze kurken waarschijnlijk goed kunnen beantwoorden.

Mocht je een open haard hebben, dan zou je ze kunnen bewaren tot de winter, ze schijnen (volgens mijn broer) uitstekend dienst te doen als soortement van aanmaakblokje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn vrouw, die maakt er kransen van. Je krijgt er ook wat voor als je wilt (even PB'en)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op marktplaats staat een advertentie van iemand die ze zoekt (kun je misschien nog kijken waar je er het meest voor krijgt ;) ) Advertentienr.:241663497.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon creatief zijn en er iets moois van maken!
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding