Is het terecht dat de Amerikaanse regering geen financiële ondersteuning meer geeft aan haar auto industrie?

Als je bedenkt hoeveel leveranciers ook nog weer van de auto industrie moeten leven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vind persoonlijk van wel.
Natuurlijk hebben deze bedrijven veel te lijden van de huidige crisis maar het gaat al heel lang niet goed met de Amerikaanse auto-industrie. De verkopen dalen al jaren dramatisch en voornamelijk omdat ze al jaren niet investeren in de ontwikkeling van betere motoren. Ze voerden lange tijd aan dat ze geen boodschap hadden aan de milieu lobby en dat he on-Amerikaans was om kleine autos te maken ed. Dat is natuurlijk hun goed recht maar dat neemt niet weg dat die wagens motorisch een stuk minder betrouwbaarder zijn dan hun Japanse tegenhangers.
Als gevolg werden ze heel hard voorbij gelopen door de Japanse merken die motorisch veel sterker en betrouwbaarder en zuiniger zijn. Ook Amerikanen rijden namelijk liever in een auto die weinig benzine gebruikt. Niet zozeer vanwege milieu maar wel vanwege de veel en veel mindere benzine kosten en het grotere bereik. Zeker toen de Japanners met SUV's en terrein wagens kwamen die domweg veel betrouwbaarder waren dan de Amerikaanse modellen kelderden de verkopen als een baksteen. In plaats van dan zelf toch maar geld in de ontwikkeling van betere motoren te steken gingen ze lobbyen bij de regering voor hogere import heffingen op buitenlandse auto's. Dit proces is al jaren bezig en daarom zegt nu ook de Amerikaanse regering dat ze hun huidige slechte positie aan wanbeleid te danken hebben.
De Amerikaanse fabrikanten zijn altijd de laatste geweest om veiligheid en efficiëntie te verbeteren en dan vaak nog alleen maar omdat er een wet kwam die het verplicht stelde ondanks dat Amerikaanse consumenten onderzoeken aanwezen dat de Amerikaanse consument daar wel degelijk behoeft an had.
Toen in Californië de emissie regels aangescherpt werden betekende dat voornamelijk dat vrijwel alle Japanse en Europese modellen gewoon mochten blijven rijden maar zelfs de nieuwste Amerikaanse modellen niet aan de normen voldeden. En weer: in plaats van een betere motor te bouwen gingen ze de rechtszaal in om hun producten toch te mogen verkopen.
Ook de moderne Amerikaan begint steeds minder zin te hebben in de onbetrouwbare benzineslurpers uit Detroit. Zeker als je buitenlandse autos hebt die net zo groot zijn, verder rijden op een tank, veel betrouwbaarder zijn, luxueuzer zijn, beter afgewerkt zijn en nog goedkoper ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, ze hebben er al zo veel miljarden in gepompt, je kan niet eindeloos blijven geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is moeilijk te beantwoorden omdat de bedrijven welke het betreft zo groot zijn dat ze in economische zin gelijkwaardig zijn aan systeem banken. Tevens is er al zoveel ingestopt, dat de stekker eruit trekken een verlies opbrengt die zijn weerga niet kent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met name GM is "To big to fall" met ruim 300.000 werknemers. Of anders gezegd. De slechte productie handhaven is nog altijd goedkoper dan failliet gaan. En vergeet niet dat als GM valt dat dit dan niet alleen Amerikaanse automerken betreft. Maar ook het steeds meer aan populariteit verliezende Opel behoord tot GM. Dat de Hummer verdwijnt vind ik nog geen eens het grootste probleem. Want wat heb je eraan als je auto voor iedere 3 kilometer 1 liter brandstof nodig heeft...

Maar vraag je eens af wat het bijvoorbeeld betekend als Opel mee valt? Dit is het grote probleem wat bij GM speelt. Met GM valt niet alleen Cadilac, maar een 10 tal automerken...

En Chrysler zie ik ook niet zo snel omvallen. Als een merk als Dodge verdwijnt dan zal ik daar niet rouwig om zijn. Maar een merk als Jeep zou ik toch wel jammer vinden. De laatste berichten zijn alleen dat Chrysler een gedwongen fusie aangaat met Fiat. Dus wie weet komen er straks wel van die kleine compacte Chryslers op de weg. Dan kunnen ze de strijd aan gaan met de Chevrolet Matiz. Want de Chevrolet valt weer onder de GM...

Lekker ingewikkeld dus...