Waarom is ooit de naam van de "Gele Gids" veranderd naar "Gouden Gids"?

Als je ziet dat veel landen ter wereld nog steeds "geel" aan houden is dat toch vreemd?

Ik weet wat er vermeldt wordt op http://www.google.com/search?hl=nl&rls=com.microsoft:nl:&rlz=1I7GGIE_nl&q="gele+gids"+wiki&btnG=Zoeken&lr=,
maar er wordt in de links voornamelijk verwezen naar "Gouden Gids".

Als je ziet dat op het net voor een zeer groot gedeelte wordt verwezen naar de "Yellow Pages/Páginas Amarillas" snap ik niet wat de beweegreden is geweest.
(http://goudengids.truvo.be/content/nl_BE/int_directories.shtml)

(Er is trouwens ook zoiets als een "Gele Bedrijvengids" (http://www.nu.nl/internet/2002453/honderden-klachten-over-gele-gids.html en http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/nepnotas-gele-bedrijvengids/), maar het bestaan daarvan is dus discutabel.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Goud geeft natuurlijk ook een kwaliteitsoordeel (de beste), waardoor mensen het product meer gaan waarderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gouden gids is natuurlijk aantrekkelijk. De naam suggereerd dat het de gids is die je moet hebben. Goud in de zin van de oplossing voor al je zoekproblemen et cetera. De gouden gids gaat trouwens ook een naamswijziging doorvoeren. Vanaf september heet de gouden gids truvo. Met dezelfde naam als het moederbedrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien niet het antwoord op de vraag, maar het is zo dat er eigenlijk twee soorten gidsen bestaan van oudsher, te weten de witte gids en de gele gids.

In Nederland noemen ze de gele gids de Gouden gids,
maar dat is echt niet alleen in Nederland zo... Ook in bijv. België, Tsjechië, Griekenland en Israël (geen uitputtend overzicht) is het de Gouden Gids.

In Australië en in Nieuw Zeeland werden de gele gidsen vroeger ook op roze papier gedrukt, en kregen zo de bijnaam "pink pages". In Australië zijn de "pink pages" tegenwoordig een concurrent van de yellow pages, en er is zelfs een "coloured pages"...

Truvo (uitgever in Nederland) brengt de Gouden Gids ook in Ierland uit, maar in bijv. Israël is dit een heel ander bedrijf (Golden Pages Publications Ltd). Het lijkt me dus ook geen merkrecht etc.