Volgens de ISO (International Organization for Standardization) 8601 standaard, is dat maandag.

Toegevoegd op 18-06-2009 19:49:10
Ik weet niet wie mij nou een minduimje geeft maar ik citeer letterlijk:

"A date is specified by the ISO week-numbering year in the format YYYY, a week number in the format ww prefixed by the letter W, and the weekday number, a digit d from 1 through 7,

... beginning with Monday and ending with Sunday. ...

For example, 2006-W52-7 (or in compact form 2006W527) is the Sunday of the 52nd week of 2006. In the Gregorian system this day is called 31 December 2006."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van die minduimen niks aantrekken. Er zijn vandaag weer een minduimers actief. Gebeurt van tijd tot tijd. Van mij krijg je ter compensatie wel een plusduim, want je antwoord is goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Ruth.
Als het een meningsvraag is maakt een minnetje mij niet uit, maar als het feitelijk correcte informatie is, dan wel. Of ik hoor dan op zijn minst graag waarom iemand denkt dat het niet juist is. Misschien is mijn feitelijke kennis onjuist... dan hoor ik het graag :)

Andere antwoorden (14)

Is niet officieel vastgesteld. Vroeger werd zondag vaker gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de kalender op mijn Nokia N96 de maandag...

Volgens mijn normale agenda de zondag...

Volgens mijn planner de maandag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus?
Maandag, of om precies te zijn: zondag na 00.00 uur.

Dit is niet overal zo. In bijvoorbeeld landen in het Midden Oosten is vrijdag en zaterdag weekend, en begint op zondag de nieuwe week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn twee dagen Marita;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor :) Zondag na 00.00 begint een nieuwe dag: maandag.
Maandag. Maar voor christenen zondag volgens mij.

Toegevoegd op 18-06-2009 19:39:25
Of voor sommige andere geloven ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas in het jaar 321 werd de Zondag als eerste dag van de week uitgeroepen ter ere van de Zon. Toen werd ook bepaald dat de Zondag de eerste dag van de week zou zijn. Dit zou aan Flavius Valerius Constantinus te danken zijn, ofwel Constantijn de Grote (280 - 337). Deze Romeinse Keizer. De stad Constantinopel is naar hem vernoemd. De Zondag zou als verering voor hemzelf dienen of als verering voor de Zonnegod. In beide zal wel een kern van waarheid schuilgaan.

Tegenwoordig geldt als eerste dag van de week in de christelijke kalender de zondag, in andere systemen soms de maandag. Volgens ISO en volgens NEN 2772, Nummering van weken, geldt de maandag als de eerste dag van de week; de eerste week van het jaar is de eerste week die vier of meer dagen van dat jaar bevat.

Men vraagt zich wel eens af hoe nu de totstandkoming van de dagen van de week is gebeurd. De week van zeven dagen in totaal werd al erg lang geleden ingevoerd. Waarschijnlijk gebeurde dit in het tweestromenland tussen de Eufraat en Tigris, hetzelfde land waar de astrologie haar oorsprong vond: het Babylonische Rijk. Waarschijnlijk werd de week als zodanig ingevoerd door Koning Sargon (2340 - 2284 v.Chr.).
De dagen van de week zijn genoemd naar de planeten die het eerste uur regeren van de betreffende dag.
Te beginnen met de eerste dag zijn dit achtereenvolgens: Saturnus , Zon, Maan, Mars, Mercurius, Jupiter en Venus. Hiermee zijn de 7 goden toebedeeld aan de 7 dagen van de week.
Voor het jaar 321 begon de week dus op zaterdag (Saturnus)
1 seconde geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat hebben de ISO en NEN 2772 certificering met de begindag van de week te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn officiële documenten waarin de dagen van de week zijn vastgelegd.
Als het weekeinde zaterdag en zondag is, zou het logisch zijn dat maandag de eerste dag van de week is.

Voor mij is dat ook zo, na het weekeinde komt de maandag, een start van een nieuwe week met alle verplichtingen van dien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit stamt uit de bijbel , toen God de wereld had geschapen rustte hij op de zevende dag, daarom is de zondag, in van oorsprong Christelijke landen de rustdag en begint de week op maandag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jezus rust op de zaterdag de sabbat omdat dat de laatste dag is. De dag dat god uitrust. Dus ik geloof dat zondag de eerste dag is van de week. Ik geloof dat de maandag gebruikt wordt als de eerste dag om verwarring in te brengen. ‘In die tijd wandelde Jezus eens op een sabbat (zaterdag, de Joodse rustdag) met zijn leerlingen door de korenvelden. De leerlingen kregen honger, plukten wat aren af en aten de graankorrels op.’
‭‭Mattheüs‬ ‭12:1‬ ‭HTB
https://www.bible.com/75/mat.12.1.htb
Voor mij maandag, maar dat verschilt geloof ik..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op sabbat rustte God toch en dat is dan de zevende dag, dan moet hij op zondag begonnen zijn met zijn scheppen...

Dus zondag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat van XiniX klopt, sabbat was vroeger zaterdag (lijkt er ook wel een beetje op)
Voor christenen is zondag dus de eerste dag van de week.

voor mij is dat maandag, de dag na het weekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij zondag.
dat betekend dat man lief morgen weer weg is om te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij op dinsdag! Maandags ben ik lekker vrij :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maandag. De 7e dag is een rustdag, dus zondag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zondag, ga maar eens in de bijbel lezen. kleine Hint: Mittwoch: midden van de week? Ja of nee? Ga maar eens rekenen....... . Sabbat is zaterdag. Zondag is de eerste dag van de week. Woensdag is het midden van de week. Dus de eerste dag van de week is zondag. Zondag is dan ook de eerste werkdag van de week, daar je hebt kunnen uitrusten op de laatste dag van de week,