Een speech op een bruiloft; Wie heeft er tips?

Ik ben getuige op de bruiloft van een vriend. Volgens traditie ''moet'' de getuige een speech houden en volgens mij verwacht hij dit ook van mij. Ik heb alleen totaal geen ervaring op dit gebied. Wat wordt er normaal in zo'n speech gezegd, wat is gebruikelijk en hoelang moet het zijn? Heeft iemand hier misschien ervaring mee of leuke, originele ideeen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik moet ook binnenkort speechen op die van mn zus en bedankt voor je vraag want ik zit met mn handen in het haar..(die vriend van je is toch niet mn aanstaande zwager he?) ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de vriendin heeft geen zus :) Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
invo bij ouders oma buuren enz enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
invo?

Het beste antwoord

Verleden: hoe is het zo gekomen?
bedenk iets wat degene van de twee die je zelf al lang kent goed beschrijft, zijn karakter neerzet.

Nu: Waarom zijn we hier?
vertel iets over hoe ze (door dat karakter liefst) elkaar hebben ontmoet en/of waarom ze zo perfect bij elkaar passen.

Straks: Geef ze een opdracht voor de toekomst mee:)
een kwinkslag hoe ze elkaars karakter kunnen versterken en genieten. En maak hun vrienden/familie medeverantwoordelijk voor hun geluk:) (want dan hebben ze er ook nog het meest aan, aan dat stel:) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Vergroot zaken in je herinnering... Ik hoop dat je geen spreekangst hebt... Maar vergroot alles wat je je herinnert, dik dat aan en maak het spannender en grootser... Dan hoef je niets extra´s te bedenken, gewoon een paar anekdotes en vergroot dat enorm... Dan weet iedereen dat je persifleert en het is leuk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan wel vertellen wat iedereen altijd zegt iets in de trand van we zijn allemaal blij met bla bla bla. Maar als je echt een speach wilt doen die mensen raakt moet het uit je hart komen. Dus houd je niet aan wat normaal in een speach wordt gezegd vertel hoe je over de mensen denkt. Ik zou het volgende in de speach verwerken. Hoe je het vind dat ze gaan trouwen, wat je voelt voor hen, leuke anekdotes over die vriend van je et cetera. Succes!
PS. Erg leuk dat die vriend van je gaat trouwen veel plezier op de bruiloft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou vooral proberen om wat leuke anekdotes met verve te vertellen, dik het maar wat aan, probeer serieus maar ook humorvol te zijn! Praat over je gevoel voor deze vriend, en hoe bijzonder je het vindt dat je getuige van zijn bruiloft mag zijn.
zoek anders een mooi gedicht of liedtekst op wat je aanspreekt en wat over die vriend met partner zou kunnen gaan. mooie gedichten over liefde zijn er volop!

-_kijk eens door de bril van die ander-

veel succes en plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier, een Amerikaanse minicursus :)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en bondig, goed voorbereiden, veel humor maar niet vulgair en vooral een goed einde . Het goed voorbereiden kun je bv doen door naaste vrienden of familie te interviewen. Uitschrijven , timen en luidop lezen en tenminste één persoon als testpubliek. lengte : max 5 min. heel arbeidsintensief. succes - Als voorbeeld kun je de film three weddings and a funeral even bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk man, ik ben ook de getuige van mijn zus in Oktober. Weet eigenlijk totaal niet wat daarbij komt kijken buiten het kruisje om :)!
Maar je speech zou ik baseren op fouten uit het verleden, jouw rol tot het echtpaar, jouw relatie met he echtpaar.
En natuurlijk de nodige grappen;
"et is dat de bruidegom niet knap genoeg was, anders had ik hier nu in mijn bruidsjurk gestaan". Gewoon humor met waarheid combineren en het komt helemaal goed. En natuurlijkl opletten dat je het glas waarop je tikt niet aan gruzelementen slaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou je speech niet te lang. 5 tot 10 minuten is echt zat. Hou je speech persoonlijk. De mensen verwachten JOUW verhaal op deze bruiloft.

Als je geen grappenmaker bent, ga dit dan ook niet proberen, want niets is erger dan een door jou bedoelde grap, die niet wordt begrepen.

En wat voor iedere speech/spreekbeurt/voordracht geldt: Blijf vooral jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roept u maar
probeer zo veel mogenlijk te weten te komen van het paar en laat de gasten wat roepen en speel daar op ik en anders heel afgezaagt het a.b.c- a is enz enz