Onder welke architectuur kunnen we deze afbeelding scharen??

Ik vind het mooi maar kan het niet plaatsen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

organische architectuur

Toegevoegd na 2 minuten:
De pioniers van de organische architectuur lieten zich inspireren door principes uit de levende natuur. Elk van hen plaatste daarbij zijn eigen zwaartepunten. Met elkaar vormen deze principes een samenhangend geheel.

Louis Sullivan (1856–1924) introduceert als eerste het begrip ‘organische architectuur’. Voor hem betekent dit dat de vorm en de functie van een gebouw een eenheid moeten vormen.
Hij wekt zijn ontwerpen tot leven door prachtige, op de natuur geïnspireerde ornamenten.
Frank Lloyd Wright (1869–1959) ontwikkelt de organische architectuur in diverse richtingen verder. Voor hem heeft het begrip 'organisch' vooral betrekking op de relatie tussen een gebouw en zijn omgeving, de continuïteit van de ruimte en een natuurlijke omgang met bouwmaterialen.
Antoni Gaudí (1852–1926) bedient zich in zijn ontwerpen van een plastische, op de natuur geïnspireerde vormentaal. Daarbij spelen het karakter van bouwmaterialen en het tot uitdrukking brengen van constructieve krachten een belangrijke rol.
Rudolf Steiner (1861–1925) wil met zijn kunst en architectuur appelleren aan het innerlijke leven van mensen. Zijn plastische vormgeving en transparante kleurgebruik dienen een bewustzijn te wekken voor samenhangen, ontwikkelingsprocessen en de spirituele dimensie van de werkelijkheid.

Toegevoegd na 3 minuten:
zie ook hier http://www.organische-architectuur.iona.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gaudi

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar ik denk eerder dat het te maken heeft met de hedendaagse fotografie architectuur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even zitten zoeken voor je, en kom telkens uit op de term 'crooked architecture'. En dat dekt de lading ook wel goed.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd escape
http://unusual-architecture.com/the-crooked-house-sopot-poland/
dat heb je goed gevonden! +1
Ik ga voor het Impressionisme.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Impressionisme

Dit huis is geen bouwwerk van Gaudi (hoewel het er wel iets van wegheeft) en ook niet van Hundertwasser. Dit gebouw is ontworpen door de Poolse architecten Szotyńscy & Zaleski. Zij werden voor hun ontwerp geinspireerd door de plaatjes van de zweedse artiest Per Dahlberg.
Het moest eigenlijk een grote draak voorstellen, maar dat is niet geheel gelukt.

http://artstyleonline.com/category/styles/page/2/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit me eigen zonder op te zoeken komt er
modern abstract in me op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Surrealisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minimalisme.

De boom is zonder bladeren en de lantaarnpaal is ook zeer eenvoudig gemaakt.

Da's voor mij het eerste wat opvalt aan dit plaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het huis is 'Crooked House' (Krzywy Domek) en is van Szotynscy Zaleski.

Zaleski werd geinspireerd door het werk van de poolse kunstenaar Jan Marcin Szancer.

Ik denk dat het eigenlijk moeilijk in een stijl is onder te brengen, maar als het zou moeten zou ik het onder het post-modernisme scharen.

Of anders wellicht onder 'Excentrieke Architectuur'.