mossel word ook meestal geassocieerd met 'achterlijkheid' en 'dom'.
mosselbakkes is dan weer een zinspeling op het uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ken mossel uit Vlaanderen wel als 'koosnaampje' voor een vrouwelijk geslachtsdeel. Niet echt vleiend, he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik ken de Nederlandse betekenis en daarom vroeg ik naar wat het in België betekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Ik denk dat dit in (delen van) Vlaanderen net zo goed van toepassing is.
Het betekent: oorveeg, pak slaag. Bijvoorbeeld "Ik heb die kerel daar een mossel gegeven". Dus het is geen scheldwoord maar wel iets negatiefs.
Amadea
13 jaar geleden
Het woord "mossel" heeft als dialect in Belgie meerdere betekenissen afhankelijk van de streek waar m'n woont.
In de streek waar ik woon heeft het als scheldwoord betrekking op het vrouwelijke en word vooral toegepast
als de persoon op zichzelf ( lichamelijk) niet al te netjes is.
Dan zegt m'n gewoonlijk "vuil mossel " .