Dat is een variant op "Ik, zei de gek." In het oude spreekwoordenboek van P.J. Harrebomée (1858-1870, herdruk 1990) staat op blz. 214 dat je dit zegt van een persoon die het altijd maar over zichzelf heeft. De herkomst van dit spreekwoord is onbekend.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Historie van Mejuffrouw Sara Burgerhart Wolff en Deken uit 1782. Wolff en Deken schrijven hierin, in een fictieve brief aan Jan Edeling: ,,Dat je op je kerk gesteld bent, eer heeft uw hart; dat’s braaf. Maar hier, ik, zei de gek, ben óók op mijne kerk gesteld, en mijn hart heeft óók eer, zou ik denken.’’
We vinden de zegswijze bijvoorbeeld ook in het werk van A. Fokke Simonsz. In 1809 schreef Fokke Simonsz. in ‘Het jaarfeest van Pallas’: Wacht, jongen! ik, zei de gek, is één, vader Saturnus is twee, en jij ... is drie.’’
Betekenis:Je kunt er ook jezelf mee bespotten, verontschuldigen of relativeren. Bovendien wordt de uitdrukking gebruik uit zelfspot als je iets dom of geks hebt gedaan of aan het doen bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Ik, zei de gek' betekent zoiets als 'en ik, simpele ziel die ik ben, ook'. Vaak wordt het gebruikt door mensen die zichzelf erg graag horen praten. Dezelfde mensen die zichzelf 'dit persoontje' noemen en ellenlange oninteressante blogs op Hyves plaatsen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theo van Gogh gebruikte dat wel eens.