Hoe kan de technologie zo snel zijn geevolueerd de laaste 50 jaar?

Tv,internet,mobiel,tomtom,computer/laptop,camera's etc...
Zijn pakweg 100 jaar geleden bedacht en enorm ontwikkeld.
Waarom kostte het ons duizenden jaren dat te ontwikkelen wat nu binnen rap tempo groeit..
Mijn opa/oma zelfs mijn eigen ouders hadden dit niet..
En nu kunnen we lijkt het, niet zonder..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja apart dat het in een keer veel sneller gaat.

Antwoorden (7)

Tot aan de industriële revolutie gebeurde er nauwelijks wat op dit gebied. Pas sinds de mensheid met electronica is gaan knutselen ging het snel, de ene uitvinding borduurt voor op de andere. En niet lineair maar exponentieel. Dus er staat ons nog heel wat te wachten...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gisteren geeft geen garantie voor morgen!
Je kunt het vergelijken met het op gang trekken van een machine. In het begin kost het heel veel moeite energie en tijd en dan langzaamaan gaat het makkelijker en sneller.

Al je het begin, de basis maar hebt en dat is het moeilijkste. De rest volgt dan heel snel, want het is niets anders dan een variatie op variatie op variatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het met de ontwikkeling van de brein te maken heeft..

We gingen steeds meer creeren en produceren en gaf nieuw stof om over na te denken.
Daardoor is onze brein ontwikkeld om steeds beter te kunnen nadenken over complexe zaken en is het in de loop van de jaren steeds creatiever geworden.

Uiteindelijk begonnen we met niks en momenteel hebben we zoveel.

Inderdaad, zodra het rolt, blijft het rollen.
Het kost alleen tijd om die bal rond te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inherent aan de ontwikkeling van technologie dat deze exponentieel groeit.
Dit komt omdat men steeds verder bouwt op het vorige.

Een uitvinding van vandaag kan bouwen op alle uitvindingen die voor vandaag gedaan zijn. Een uitvinding van morgen kan bouwen op alle uitvindingen die voor morgen gedaan zijn, dus inclusief die van vandaag.

Stel, gisteren is de eerste uitvinding ooit gedaan.

Je kan dan vandaag uitvinden vanuit de uitvinding van gisteren. Je hebt dus 2 mogelijkheden: vanuit iets nieuws beginnen, of vanuit de uitvinding van gisteren.

Morgen echter, kan je weer helemaal iets nieuws uitvinden.
Of vanuit de uitvinding van vandaag.
Of vanuit de uitvinding van gisteren.
Of vanuit de uitvinding van vandaag EN gisteren.
Je hebt dus alweer 4 mogelijkheden.

Overmorgen:
Nieuw
morgen
vandaag
gisteren
morgen+vandaag
morgen+gisteren
vandaag+gisteren
morgen+vandaag+gisteren
Dat zijn alweer 8 mogelijkheden.

enzovoorts...

Daarbij komt dat tijden van oorlog zorgen voor een wapenwedloop en dus een versnelde vooruitgang in technologie. In dat opzicht hebben we de gehele vorige eeuw oorlog gehad op de laatste 10 jaar na omdat er continu spanningen waren die voor een wapenwedloop zorgden.

En dat allemaal zorgt ervoor dat het nu allemaal zo snel gaat. En het gaat dus ook steeds sneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad voor een groot deel afhankelijk van het kunnen voortborduren op het verleden.

Met de dagelijks groeiende collectieve kennis, worden er dagelijks nieuwe oplossingen bedacht voor oude problemen. Nieuwe manieren om een oplossing te bedenken en maken.

Als je een beter stuk gereedschap ontwikkelt, kun je met dit betere gereedschap weer betere producten ontwikkelen.

Maar wat ook een hoop scheelt, is dat het plegen van wetenschap aan minder tegenstand onderhevig is. Het wordt niet langer door de meerderheid gezien als "des duivels", en mensen accepteren makkelijker oplossingen die hun leven vergemakkelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig is, dat jij als kind van je tijd nauwelijks historisch bewust zijn hebt. Ik kocht in 1980 de eerste pc buiten de USA en heb die illegaal meegenomen. Dat was een HP 85
Het waas de eerste PC buiten Amerika, prijs $ 30000 met alles erop en eraan. Geen harde schijf maar tapes en 9" floppy drives, 64 bit en supersnel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus niks 'de laatste 100 jaar', maar de laatste 50 jaar, hooguit. Internet is van veel en veel later.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de eerder genoemde voortbouwen op bestaande kennis is ook het gestegen welvaartsnivo en het onderwijs van belang.

Een groot deel van de potentiele wetenschappers uit de middeleeuwen heeft nooit leren schrijven of rekenen. Dit maakt het hee lastig om, wanneer ze iets nieuw bedenken dit door te geven aan anderen, maar ook om verder te gaan vanaf het punt van de laatste ontwikkelingen.

Er waren maar heel weinig ontwikkelde uitvinders die echt voortbouwde op de allerlaatste kennis. Hetzelfde werd dus 10 keer opnieuw uitgevonden op allerlei plaatsen zonder dat men het van elkaar wist.

Ook is samenwerking nu veel makkelijker. Wanneer je in Den Haag aan iets werkt en in Zimbabwe zit iemand die er veel vanaf weet dan bel of e-mail je die persoon en deel je kennis. Dat was tot 100 jaar geleden absoluut onmogelijk.

Qua welvaartsnivo hebben mensen nu de tijd om nieuwe dingen te bedenken. Als jij zelf op het land moet werken om je eten voor de komende winter binnen te halen heb je weinig tijd om nieuwe dingen te bedenken. Pas wanneer het welvaartsnivo hoog genoeg is dat een wetenschapper ook kan leven van potentiele ontdekkingen (ipv werkelijke) is er ruimte voor een wetenschapsindustrie zoals deze nu bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niets van dit verhaal. Juist in de griekse tijd zijn er fundamentele zaken bedacht. Alleen waren de technische mogelijkheden nog niet voldoende ontwikkeld. De computer was in principe al bedacht door Babbage, maar zijn ontwerp werkte niet, omdat we nog niet zo nauwkeurig konden produceren. De vooruitgang is niet zozeer een kwestie dat de mensen er niet waren. Bapaalde zaken waren niet relevant voor die tijd maar wel noodzakelijk voor de ontwikkeling. Kip en ei probleem.
Voorbeeld (om het verhaal te bekorten) Von Neuman heeft niet meer gedaan dan iets bedenken waardoor computers konden ontstaan, maar dat had evengioed door een oude griek kunnen worden bedacht, alleen was het toen nog niet relevant, maar de theoretische fundamenten komen wel uit die tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bezwaar van het GV systeem is dat je een reactie niet kunt wijzigen. Ik zou graag de eerste zin niet geschreven hebben, want die voegt niets toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er mog een nachtje over geslapen en ik ben het steeds minder met je eens, ondanks het feit dat ik de verwoording van mijn eerste reactie niet bewonder. Jouw conclusie is niet terecht en doet ook de kwaliteit van van onze verre voorgangers geen recht.