Is het mogelijk te kunnen lezen zonder te kunnen schrijven?

En hiermee bedoel ik niet dat je niet kan schrijven omdat je geen handen hebt of zoiets.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

lezen is een psychische aanleg, schrijven hoofdzakelijk fysiek maar dan met gebruik van het geheugen. Volgens mij is het zeer goed mogelijk te lezen zonder te kunnen schrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja. We herrineren het ons niet meer, maar toen we 6 waren en gingen leren lezen en schrijven was het heel moeilijk om alle goede bewegingen te maken om een letter netjes op papier te krijgen. Als je dat niet leert, maar wel op een of andere manier leert te lezen, is dat goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat is mogelijk. Bij lezen onthoud je het woord en speelt de klank ook mee. Om te schrijven moet je weten hoe je een woord schrijft en het dan ook nog uitvoeren. Dus meer handelingen. Leren lezen is makkelijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf opnieuw leren schrijven. Ben een stukje hersenen kwijtgeraakt dat onder andere verantwoordelijk is voor de fijne motoriek... het vormen van de lettertjes.

Iemand die geboren wordt met dit probleem kan net als ieder ander kind leren lezen zonder zelf te kunnen schrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. Lezen is namelijk een receptief proces, terwijl schrijven productief is. Lezen is dus veel passiever dan schrijven. Bij schrijven moet je immers de juiste woorden kiezen, letten op zinsstructuur en grammatica etc. Vergelijk het met het feit dat sommige mensen wel kunnen luisteren, maar niet kunnen spreken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. Leren schrijven is iets dat oefening vergt. Leren schrijven doe je door heel veel te oefenen. Denk maar eens aan al die schrijfoefeningen die je op de basisschool gedaan hebt voor je de kunst onder de knie had. Nu kunnen kinderen die zichzelf leren lezen en soms ook wel schrijven. Toch is dit meer tekenen dan schrijven. Zij tekenen dan letters na. Dit zijn dan meestal drukletters. Het ziet er heel anders uit dan ons geoefende schrift.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn kleuters zat van vier en vijf jaar oud die (voor hun leeftijd) prima kunnen lezen. Lezen leren kinderen relatief snel, als je er wat tijd in steekt. Lezen vraagt ook alleen maar passieve kennis, of nagenoeg alleen maar: herkennen van letters en lettercombinaties. Het actieve aan lezen is dat je van de woorden zelf zinnen moet maken om begrijpend te lezen.
Schrijven is een heel ander verhaal. Schrijven vraagt om actieve kennis: je moet weten welke letters er zijn, hoe je letters samenstelt tot een voor anderen leesbaar woord (ofwel je moet uit je hoofd kunnen spellen), je moet je schrijfhand hebben leren beheersen om die iniminilettertjes zelf te kunnen reproduceren, et cetera. Schrijven is helemaal niet zo eenvoudig.

Het antwoord is dus 'ja'. Niet alleen is het mogelijk, maar het is overal om je heen aanwezig, mits je goed kijkt naar kinderen in de leeftijd vier tot zeven jaar oud.