Elke nacht droom ik de meest gecompliceerde dromen, ik word moe wakker. Hoe kan ik van een rustige, droomloze , slaap genieten ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Een of twee uur voor je naar bed gaat je tempo terugdraaien en alleen maar dingen doen waar je niet bij hoeft na te denken. Drink een glas melk, warm als het kan en doe dat ook in kleine teugjes. Geniet van het einde van een dag en laat je niet meer opjagen door niets of niemand.
Als je een piekeraar bent, lees dan een stuk uit een goed boek, zodat je niet meer met je eigen, maar met de problemen uit de fictieve wereld bezig bent geweest voordat je je hoofd neerlegt.
Op deze manier ga je relaxed naar bed en dat is het begin van een diepe slaap afgewisseld met rustige dromen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door een droomdagboek bij te houden. Dan kan je vaak beter de betekenis van je droom zien en wat het op je leven inhoud. Misschien leef je te hekties dat je dromen zo onrustig zijn.

Het kan ook zijn. Mensen zijn van zich zelf vaak plaatjes denkers. Als je heel veel TV kijkt kan dit ongemerkt in je geheugen blijven en kan je s'nachts onrustig dromen. In dat geval zou ik minder TV kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je neemt je dromen te serieus... Ik neem aan dat je je leven ook erg serieus neemt... Als je in de dag de zaken wat met meer afstand kunt bekijken dan voorspel ik je dat je dat ook in de slaap gaat doen tijdens je dromen...
Het dromen staat een diepe langere droomloze slaap in de weg... En ik zeg je dat je ´s morgens lekker geslapen hebt als je ongeveer 20 minuten diep-geslapen hebt... In de eerste periode voor in de nacht 10 minuten en dan in de tweede periode nog eens 6 to 7 minuten en in de derde periode 3 tot minuten... En als je geluk hebt nog een vierde periode van heel kort diepslapen... Als een nacht zich zo voltrekt dan sta je wakker EN uitgerust op...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andere dagelijkse activiteit zoeken, wellicht werk maar het kan ook niets doen zijn. Zou te maken kunnen hebben met teveel energie die je nog over hebt, te laat eten of pure frustratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is je droompatroon een reflectie van een overvolle agenda overdag, misschien verlang je teveel van jezelf en moet je de lat wat lager leggen. Niet alles wat we denken te moeten of vaak van anderen moeten is ook werkelijk nodig. Als je dan overdag wat meer lucht krijgt zal je dat 's nachts ook wel krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dromen wilt je onbewuste je bewuste wat vertellen. Door het te negeren, zal het zich terugkomen.

Je kan
a) het blijven negeren, dan zullen de dromen ook stoppen. (na verloop van tijd)
b) De dromen aandacht geven. Dit kan je doen door ze op te schrijven in een dagboek.
c) Een slaappil nemen, of een pil die gedachten en emoties uitschakelt.

Zelf zou ik voor optie b) gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een droom-dagboek is een goed idee.

Belangrijk is om de eerste paar weken geen verklaring te bedenken waarom je iets droomt, maar rustig de tijd te nemen om op te schrijven wat je droomt en wat je erbij voelt. Is bijvoorbeeld die donkere gang een schuilplek of is het juist een angstaanjagende plek.

Vaak is dit genoeg, dan mag je onderstaand verhaal vergeten...

Mocht je in je dromen niet tot rust zijn gekomen, dan kan het handig zijn om na een paar weken de dromen proberen te verklaren.

Handig hierbij is om ervan uit te gaan dat de meeste personen in je droom 'andere gezichten' van jezelf zijn. Die vrolijke broer die verdrinkt zou bijvoorbeeld jouw vrolijke kant kunnen zijn die niet genoeg ruimte krijgt.

Iets wat vaak terugkomt is belangrijk, iets wat veel gevoel tijdens je droom bij je oproept is belangrijk...

Neem ook hierbij de tijd. Het is heel helder wat een droom betekent, maar alle puzzelstukjes in een avond op de goede plek leggen kan niet. Probeer te stoppen voor het je duizelt. Elke keer een stapje verder.

(Mocht dit verklaren te lastig zijn, dan kan je ook symbolen uit je droom verklaren met behulp van internet. Maar kijk hierbij uit! Het kruis van de Christelijke kerk is voor sommigen een symbool van veiligheid, maar voor die mensen waarbij het geloof er vroeger ingeramd is, zal het kruis juist onveiligheid betekenen.
Wees hierbij eerlijk tegenover jezelf. De uitleg die je het beste uitkomt is niet altijd de juiste)

Met dat je met het oplossen van de puzzel bezig bent, zullen ook je dromen veranderen. Misschien wil je verder tot je het helemaal hebt verklaard, maar dit hoeft helemaal niet...het gaat om jouw rust.