Als je structureel te veel alcohol drinkt, wat voor lichamelijke klachten ga je dan ontwikkelen?

Als je erg veel drinkt kom je in een coma, dat hoor je vaak.
Maar wat als je elke dag 3 glazen wijn drinkt of 5 of 7?
Wat voor klachten ga je ontwikkelen? En kan je deze ook bij anderen herkennen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Slijmvlies raakt door dagelijks alcoholgebruik ontstoken (mond, slokdarm, maag).

Symptomen maagzweer/maagbloeding: pijnlijk gevoel midden in de bovenbuik, misselijk, (bloed)braken, bloed bij ontlasting.

Leververgroting of leveronsteking. Symptomen: zwaar gevoel rechts in de buik, misselijkheid, braken, buikpijn, opgeblazen gevoel, minder eetlust, koorts en geelzucht.

Levercirrose (=littekenweefsel). Lever verschrompelt. Symptomen: slechte eetlust, opgeblazen gevoel, buikpijn, misselijkheid, braken, jeuk, lichtgeel zien.
Gevolg van levercirrose kan zijn: stoornis in de geslachtshormonen, wat bij mannen kan leiden tot borstontwikkeling en impotentie en bij vrouwen tot het verdwijnen van de menstruatie.

Beschadiging van de hersenen en het zenuwstelsel geven. De belangrijkste verschijnselen van hersenbeschadiging is het optreden van een vroegtijdige dementie, die kan variëren van een vermindering van het geheugen tot het optreden van het zeer ernstige Korsakow-syndroom. Tekenen van aantasting van de zenuwbanen zijn prikkelingen en tintelingen in vooral voeten en vingers en in een later stadium een "doof" gevoel. Ook minder kracht in benen en armen en zelfs verlammingen.

Er is verband aangetoond tussen alcoholgebruik en kanker van de mond, keel, strottenhoofd, slokdarm. Levercirrose geeft een grotere kans op leverkanker.

Impotentie door het alcoholgebruik zelf, op de lange duur ten gevolge van levercirrose. Ook zaadcellen kunnen aangetast raken en na langdurig overmatig alcoholgebruik kunnen mannen totaal onvruchtbaar worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nier en leverproblemen om mee te beginnen. Ga je lang genoeg door dan het Syndroom van Korsakov.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klachten die je er mee ontwikkelt zijn op de lange termijn pas goed merkbaar. Hart/bloed/vaatziekten horen hierbij. Maar ook de geleidelijke beschadiging van organen als de lever en de nieren. Deze organen zullen op termijn lui worden, doordat ze steeds dezelfde hoeveelheid alcohol moeten verwerken en dit te weinig wordt afgewisselt met ander vocht...

Met de kanttekening dat als je hier water bij drinkt dit niets uit maakt. Je lever en nieren worden gemotiveerd harder te werken, omdat er meer vocht is. Niet omdat er minder alcohol is...

Wanneer je maandelijks uit je dak gaat met de nodige glazen alcohol dan zal dit uiteindelijk veel minder schade aanrichten aan de organen dan wanneer je dagelijks een x-aantal glazen drinkt. Schade richt het sowieso wel aan, maar minder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals bij alles geldt ook hier dat er een goede balans moet zijn en te veel is nooit goed.
Zo stond er een recente berichtgeving in de krant dat een half glas wijn of twee tot drie glazen bier per dag de levensverwachting met vijf jaar doet stijgen.
Meer drinken zou de verwachting iets verkorten.

Ik denk dat de klachten per mens verschillen en de algemene , mogelijke consequenties( leverklachten, mogelijk kanker, hersencapaciteitverlies) wel bekend zijn.

Nogmaals; ik ben van mening dat alles wat je te veel consumeert slecht voor je is, en dat het teveel wordt bepaald door het te consumeren product.
Zo zal van één product een centiliter instant dodelijk zijn, van het volgende twee liter per dag op termijn dodelijk zijn, en neemt men vijftig liter water op een dag zal men het waarschijnlijk ook niet na vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er sterven meer hersencellen af dan hersteld worden.
Het kan ook leiden tot vroegtijdige dementie.
Wat anderen betreft in hun omgeving, die kunnen klachten hebben over het gedrag van een drinker.
De rem is er af. Niet iedereen is daar blij mee, maar dat is afhankelijk van de "drinkende" persoonlijkheid. Niet iedereen is hetzelfde. Hoe groter en sterker het lijf, hoe meer het kan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je tussen de 2 en 4 glazen per dag drinkt, zul je niet zo snel lever en/of niet problemen krijgen, gezond is het echter ook niet. Je krijgt eerder last van vergeetachtigheid, maar dat is wel echt op de lange termijn... Op kortere termijn kun je last krijgen van bijvoorbeeld maagzuur en krampen in je benen. Als ik een lekkere vakantie achter de rug heb, waar je dan toch wat meer drinkt als thuis, krijg ik dat soort symptomen ook. Moet ik wel toegeven dat ik zeker 5 dagen in de week ook wel aan de 2 tot 3 consumpties zit... Dus misschien zijn mijn bevindingen niet helemaal eerlijk!
Het verschilt overigens ook per persoon, want een zwaarlijvig persoon kan soms wel 5 glazen drinken en dan nog door een blaastest komen, maar zou hij/zij iedere dag drinken, dan vormt het wel weer grotere risico's omdat hun lijf het vaak al moeilijker heeft!
Korsakov komt volgens mij alleen voor bij mensen die echt structureel erg veel drinken, en ook pas met de jaren.
Je laatste vraag, of je het kunt zien... Wat je snel ziet bij mensen, zijn kleine gesprongen adertjes rond de neus, en soms trillende handen (heb ik ook na een avondje stappen dus hoeft niet van langdurig overmatig gebruik te zijn)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik niet in bovenstaande antwoorden heb kunnen lezen is dat op een gegeven moment men ook last kan krijgen van motorische problemen (vanwege de hersenbeschadiging).

Alzheimer, dementie, lever en nierproblemen zijn de meest voorkomende klachten.