Waarom hebben er zo veel mensen een bril/contactlenzen nodig? Waar zou dat aan liggen,heeft Darwin/evolutietheorie hier iets mee te maken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

De evolutie gaat niet snel genoeg om onze wisselende gewoontes bij te houden, maar nu blijkt dat snelle computergames (schietspelletjes e.d.) onze ogen weer meer contrast laat waarnemen, waardoor we minder van een bril afhankelijk worden. Meer achter de computer schieten dus en dan komt het met Darwin ook wel weer goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat ze slechter zien. Ik heb er zelf ook 1 sinds een jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat er vroeger ook echt wel mensen met slechtere ogen waren, alleen was er toen nog niks aan te doen. Anders was er geen reden geweest voor een uitvinder om de eerste bril uit te vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoezo Darwin? Er zijn zéér veel mensen met (lichte) lichamelijke beperkingen, die eenvoudig kunnen worden verholpen met een hulpmiddel zoals een bril of contactlens.
Als dat álles is wat er aan je mankeert: gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vroeger werden mensen met lichte of minder lichte gebreken gewoon minder oud. Als je niet goed zag, dan was het jammer voor je, maar die prooi ving je niet. Hetzelfde als je verlamd was, jammer, maar ook jij redde het niet.
Nu hebben we - gelukkig - voor veel gebreken een soortement prothese, een bril valt hier ook onder. En omdat we steeds betere apparatuur hebben, kunnen we gebreken ook sneller ontdekken.
Dus ja: meer mensen dan voorheen dragen brillen, maar dat heeft niets te maken met Darwin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Brildragers hebben gemiddeld een hoger IQ dan niet-brildragers (genen voor vorming ogen zijn blijkbaar deel overlappend met die voor de vorming van de hersenen)
We worden toch steeds intelligenter?Dat is dus kennelijk een oorzaak dat er meer brildragers komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je ogen minder goed functioneren zie je niet hoe lelijk je partner is en zodoende houden mensen met slechte ogen de soort in stand. Het euvel is slechts te overleven met bril en of contactlenzen. Of spreek ik me hier tegen?
(en ieder weer een +)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vraag me af of dat het dragen van een bril, of contactlens iets met Darwin te maken heeft...

Ik ben zelf nu een jaar of 6 brildragend, waarvan 2 jaar voornamelijk contactlenzen i.v.m. mijn werkzaamheden. En hiervan anderhalf jaar lenzen die ik op zondag in en op zaterdag uit doe. Het gemak dient de mens zullen we maar zeggen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hee, bestaan er weeklenzen dan ?
ik kende wel daglenzen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die bestaan en zijn net zoals de meeste lenzen afkomstig van een bedrijfje dat onder Johnson & Johnson valt. Deze lenzen zijn in verhouding wel een paar tientjes per jaar duurder. Maar als je met veel stoffen in aanraking komt, waarmee je je ogen irriteert dan zijn weeklenzen ideaal...
Misschien kan het ook komen omdat er tegenwoordig meer naar schermen etc getuurt wordt zoals tv en computerschermen. Plus als iets er niet is kom je er ook niet achter hoe slecht je ogen zijn. Nu de bril is uitgevonden laten we ook onze ogen testen en als je eenmaal aan een bril of aan contactlenzen begint kan je niet meer zonder, omdat je dan hebt ervaren hoe slecht je zag en wat je dus allemaal mist.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de tijd dat de mens nog jaagde en verzamelde, moesten de ogen voldoende goed zijn om de voortplantingsleeftijd te halen.

In de tijd dat de mens ging boeren (zowel veeteelt als akkerbouw), hoefden de ogen nog wel redelijk in orde te zijn, maar keek het niet meer zo nauw. ;-)

Met +4 of -4 kun je nog best koren inzaaien of maïs oogsten. En die koeien en schapen in het weiland vind je ook nog wel.

Nu kun je met veel snellere en veel verdere "aftakeling" gewoon doorleven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb wel eens begrepen dat dit met het feit te maken heeft dat onze ogen veel minder hoeven te focussen.
Over het algemeen zitten we de hele dag op een relatieve korte afstand te turen zodat de oogspieren niet optimaal getraind worden.