Hoe verzinnen ze trouwens een naam voor een ziekte? ik bedoel zoals Kanker, of trombose?

Is dat dan bedacht door Dr. kanker of Meneer trombose?? hoe moet ik dat zien? die oorsprong van ziektenamen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kanker = krab.
Trombose = gestold bloed.
(Zie reacties op mijn antwoord.)

Het beste antwoord

De meeste namen van ziekten komen uit het latijn (kanker: neoplasma malignum).

Daarnaast zijn doktoren bezig met onderzoeken en geven tegenwoordig al heel snel een ziekte hun naam vanwege bekendheid en stukje erkenning omdat ze er heel lang mee bezig zijn.

Bijvoorbeeld Parkinson. Genoemd naar de Engelse arts James Parkinson. Alleen maar omdat hij er onderzoek naar heeft gedaan.

Maar Parkinson had die ziekte ook Triliatus kunnen noemen o.i.d.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is dat gewoon per ziekte verschillend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kanker komt van cancer wat weer van carcinos komt, Grieks for crab of crayfish. Die naame komt van het uiterlijk van het oppervlak van een vaste tumor. Celsus vertaalde carcinos naar cancer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cancer#History
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Trombose komt van thrombosis wat van thrombus komt, wat blood clot betekent, wat weer een (druppel) gestold bloed betekent. Zoals ik al zei: per ziekte totaal verschillende ontstaansgeschiedenis van de naam. Ziektes naar ontdekkers of eerst bekende lijders of gebieden noemen komt ook voor. Etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Thrombus
De onderzoekers verzinnen zelf een naam.. Anders als een dokter twee ziektes zou ontdekken zouden ze allebei hetzelfde heten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige ziekten zijn vernoemd naar de arts die er bijvoorbeeld als eerste uitgebreid onderzoek naar deed, of het is een afgeleide van de wetenschappelijke naam. Bij kanker is het weer anders. Deze ziekte is genoemd naar de vorm van de gezwellen, die in de ogen van onze voorouders veel weghad van (de poten van) een krab of kreeft. In het engels Cancer, in het duits Krebs. Vandaar ook het symbool van de kankerbestrijding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit verschilt per ziekte. De ene ziekte heeft iets te maken met verschijnselen oid, de andere met de ontdekker, etc. Maar het blijft een moeilijke vraag, want zo kan je je opzich ook afvragen, waarom heet een tafel een tafel?