Op 16 april 2003 maakte de Wereldgezondheidsorganisatie bekend dat definitief was vastgesteld dat SARS wordt veroorzaakt door een tot nu toe onbekend coronavirus (zie het persbericht, hieronder). Dit werd al enige tijd vermoed (zie bijvoorbeeld het artikel Lancet, hieronder).

Op 30 mei 2003 meldt het NRC dat een coronavirus, dat identiek is aan de veroorzaker van SARS, gevonden is in de Civetkat, een Zuid-Chinese delicatesse. Mogelijk dat dit de bron is van SARS bij de mens.

Zelfde bron, beter antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De eerste gevallen verschenen in de Chinese provincie Kanton, eind 2002. De ziekte is besmettelijk, en verspreidde zich naar Hongkong, en van daaruit naar Vietnam, Canada en andere landen. In China zijn gevallen gemeld vanuit vele delen van het land.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wetenschappers aan het Consortium for Conservation Medicine (CCM), gebaseerd op Wildlife Trust, in samenwerking met de Chinese en Australische collega's hebben ontdekt dat SARS is ontstaan in vleermuizen niet civets, zoals ooit geloofd.