Waarom hebben mensen hoogtevrees en wat maakt ze zo bang?

Eigenlijk zou dit dieptevrees moeten heten. Want ze staan op grote hoogte en kijken dus naar beneden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (4)

Hoogtevrees is erg vreemd, en speelt alleen af als diegene contact heeft met de aarde.

Bv, in een luchtbalon hebben mensen geen last van hoogtevrees, dit komt omdat ze dan los zijn van de grond.

De oorzaak is volgens mij gewoon de angst om te vallen, en wanneer je los bent van de grond, vervalt die angst op een of andere vreemde manier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ergens eens gelezen dat het vreemde gevoel onstaat door de stand van je evenwichtsorganen in combinatie met het naar beneden kijken, dit zou een vreemde sensatie te weeg brengen die men als 'angst' zou kunnen ervaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ikzelf heb problemen met mijn gehoor wat er voor zorgt dat ik problemen heb met mijn evenwichtsorgaan. Hierdoor raakt je evenwichtsorgaan in de war op het moment dat je op groote hoogte naar beneden kijkt, wat als gevolg heeft dat je de diepte niet meer kunt inschatten. miss ook bij andere mensen zo. Dit geldt trouwens ook in een luchtballon en vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is een verschil tussen hoogtevrees (acrofobie) en dieptevrees (bathofobie). Je vraag is gericht op hoogtevrees, maar wat je vervolgens in je omschrijving noemt, de angst om te vallen bij het kijken naar/in een diepte, heet inderdaad dieptevrees.
Hoogtevrees is de meer algemene angst voor hoogtes en kan zelfs al optreden bij het zien van anderen op grote hoogte, of bij het omhoogkijken aan de voet van een toren.
Deze angst kan voortkomen uit een traumatische ervaring, en vindt volgens mij dus eerder zijn oorzaak in de psyche dan in het fysieke. Deze hevige emoties kunnen eventueel wel nare fysieke sensaties zoals 'vertigo' triggeren.