Tong zorgt in het westen voor de 4 bekende smaken: zoet zuur zout bitter (ik zeg westen omdta in het oosten er meer smaken erkend worden). Ook zorgt de tong voor het herkennen van pittig voedsel. Pittig is namelijk pijn. De pijn als je papillen(smaakscanners) 'verstopt' raken. Je neus kan de 4 smaken verder ontwikkelen tot een geheel. Het geheel wat jij herkent als kip of andere smaken. Dit gebeurd doordat reuk en smaak samen de uiteindelijk smaak bepalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er komt minder lucht in je mond, en dat is nodig voor je smaakpapillen om hun werk goed te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de smaak van iets deels wordt bepaald door de geur stoffen die iets wat je in je mond stopt afgeeft..

Als je verkouden bent is dit verstopt en proef je maar half eigenlijk dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met je tong kan je slechts 5 smaken proeven: Zoet, Zout, Zuur, Bitter en Umani (hartig). De rest van de smaaksensatie bestaat uit de geuren die via je neus bepaalde delen van je hersenen prikkelen.
Als je neus verstopt is, wordt je verstoken van bepaalde prikkels.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gijs zei het al. Probeer voor de lol eens een appel te eten terwijl je aan een geschilde peer ruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien omdat er 'smaak- en kleurstoffen' over je bovenlip lopen ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Smaak wordt niet alleen maar bepaald door de zenuwuiteinden van je tong. Ook de geur is een ontzettend groot bestanddeel, en in mindere mate ook je gezichtsvermogen.

Dat is ook waarom heel veel etenswaar in de supermarkt toegevoegde kleurstoffen heeft om het "lekkerder" te laten lijken.