Worden we belazerd in de supermarkt?

Ik koop vrijwel altijd bij AH. Nu merk ik dat men weliswaar de prijs niet verhoogd, maar de inhoud verkleint. Ik koop vaak bami, was altijd 3,79 voor 500 gram. Nu stond er 'vernieuwd' op, maar de enige vernieuwing is dat er nog maar 450 gram in zit.

Biologische witte rijst, 1,09 voor een pak van 500 gram, nu zit het in een doosje maar nog maar 400 gram voor dezelfde prijs.

Bospeen, ik hield altijd over van een bos. Nu kom ik bijna tekort zo klein hebben ze de bosjes gemaakt.

Zijn er nog meer van dit soort voorbeelden en wie heeft er wel eens over geklaagd bij de supermarkt?

paulus811
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik koop graag pain de boulogne bij de Appie. Vroeger maakte ik daar 4 pakjes van 6 boterhammen van voor in de diepvries. Maar sinds een jaar of zo kom ik een boterham tekort. Ik ben al een tijdje van plan om te gaan klagen bij AH dat ze nu 23 ipv 24 boterhammen per brood verkopen. Maar ik vind het niet echt belazeren. Je weet dat ze het doen, en ze dwingen je tot niks. Ik blijf toch vrijwillig hetzelfde brood kopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Alleen mensen die niet opletten worden in dit geval waarschijnlijk belazerd, een geweldige manier van de winkeliers om meer te verdienen zonder dat de consument het in de gaten heeft. Het is je eigen keus waar je je boodschappen haalt en aangezien klagen bij de supermarkt zelf geen zin heeft ("ja, wij krijgen het ook maar zo binnen, daar hebben we niets over te zeggen") heeft het alleen zin om dan maar ergens anders je boodschappen te gaan halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar het feit dat je het zelf door hebt geeft aan dat de Supermarkten/Fabrikanten er niet zomaar mee wegkomen. Ze zijn allen verplicht de prijs per kilo aan te geven en het blijkt dat veel consumenten daar inmiddels wel degelijk op letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Maar daar heb je toch alleen maar iets aan in de supermarkt zelf om van gelijke producten de prijs te vergelijken? Ik weet de kiloprijzen bij andere supermarkten niet en als er voor iets bij AH geen alternatief is, koop ik het toch (er is bijv. maar 1 soort witte biologische rijst en die wil ik) Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat ik dan ook niet moet zeuren, maar waar het mij om gaat is roepen dat je goedkoop bent en vervolgens minder geven voor dezelfde prijs. Ik voel me dan toch belazerd als ik erachter kom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is of we worden belazerd. Mijn antwoord begint met: Ja......
paulus811
14 jaar geleden
Hoi Werner, ik ben het ook volledig eens met je antwoord, maar bedacht me wat ik eraan heb dat er kiloprijzen vermeld moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vrouw maakt prijslijstjes en gaat gewoon meerdere supermarkten af. Ik denk dat er velen zijn die dat doen (of zouden moeten doen om de supermarkten scherp te houden....)
paulus811
14 jaar geleden
AH ;-) ik snap het, ja dan kun je inderdaad een eerlijke vergelijking maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder deed dat vroeger inderdaad ook. Maar ik heb in de praktijk toch wel gemerkt dat een fulltime werkend bestaan de behoefte aan one-stop-shopping drastisch verhoogt...
Dat doen ze toch altijd al.. de Mars bijvoorbeeld... Eens in de twee jaar krijgen we een hele grote Mars voor dezelfde prijs... En elke week daarna gaat er weer een gram af of zo... Dat is toch altijd zo geweest...

Reclamejongens zijn geniaal...

Klagen heeft geen zin... Tegen reclamejongens kun je niets inbrengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel vreemd dat in Amerika meestal het tegenovergestelde gebeurd: de verpakkingen worden steeds groter en steeds vaker 10% free !
Het is niet belazeren maar marketing. Voorals als er op staat dat de verpakking vernieuwd is.
Er zijn genoeg voorbeelden van, en klagen bij de supermarkt zelf heeft geen zin. Dit omdat ze hun producten aangeleverd krijgen, en niet zelf inkopen. Als je wil klagen moet je het bij het hoofdkantoor doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Een andere verpakking interesseert me niet, maar ga niet 'vernieuwd' roepen als je 10% minder inhoud geeft. En waarom het hoofdkantoor? Ik doe toch zaken met een filiaal waar iemand verantwoordelijk is? De dealer waar ik mijn auto koop heeft m ook niet zelf gemaakt, toch klaag ik daar en niet bij de fabriek als ik een probleem met de auto heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan bij je filiaal vragen de klachten door te geven, maar dat is het nadeel van een groot bedrijf. Winkels kunnen dingen niet zomaar zelf bepalen.
Daarnaast zal een dealer voor je auto bij (grote) problemen ook contact zoeken met de fabriek.
Vergelijking: -Als je auto een probleem heeft ga je naar de dealer, als de verpaking van iets wat je in de supermarkt gekocht heb stuk is ga je naar het filiaal waar je het gekocht hebt.
-Als je een andere kleur auto wil dan ze op voorraad hebben(of in het assortiment hebben) word er contact gezocht met de fabriek. Als je bij een supermarkt een ander product wil, moet je contact zoeken met het hoofdkantoor.
Zo hebben ze ons toch altijd te pakken,met de shag en sigaretten toch eender,jammer dat ze het met de benzine nog niet kunnen anders hadden ze dat ook nog gedaan.
doe er iets minder in en hou de prijs gelijk en we zijn tevreden,dat denken we.
tel nou gewoon de voorgesneden en gewassen groenten,als je die gaat omrekenen naar een kilo prijs,sla je om,maar als wij dat blijven kopen,dan gaat het de supers wel voor de wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ben het eens vwb de voorgewassen en voorgesneden, die zijn veel te duur. Maar je hebt wel de keuze om ongesneden en ongewassen te kopen. Voor het wassen, snijden en verpakken betaal je. Dat vind ik niet meer dan logisch.
We worden idd grotelijks belazerd,niet alleen in de supermarkt,maar in alle winkels die daar kans toe zien.
Het is toch niet meer dan fatsoenlijk,wanneer de inhoud van een verpakking kleiner, wordt men ook de prijs aanpast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Albert Heijn is zelfs voortdurend de prijzen aan het verhogen...

Maar het principe is in principe hetzelfde als de accijnsverhogingen in 2004/2005 op tabak die niet zijn doorgevoerd in de prijs. Maar in plaats daarvan werd er één sigaret uit het pakje gehaald als er een accijnsverhoging kwam...

Dit principe gebruiken de fabrikanten nu in het algemeen. Gewoon de inhoud verminderen en de prijs hetzelfde laten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Als men dit principe blijft hanteren, kopen we in 2013 alleen nog maar lege verpakkingen. Op 500 gram rijst er 100 gram uitlaten, zorgt wel dat het lekker opschiet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover zal het niet komen... Maar het is een onderhandelingsproces tussen de fabrikant en de inkooporganisatie. Want wanneer een bodemprijs eenmaal bereikt is dan is de enige optie om de inhoud te verlagen. En hiermee geven de twee aan elkaar toe. Want je kunt moeilijk met stijgende productkosten de prijs van het eindresultaat verlagen. Want dan werk je uiteindelijk voor niets...
paulus811
14 jaar geleden
Door de prijs gelijk te houden en de inhoud te verlagen, kun je toch niet meer spreken van een vergelijkbare situatie waarbij 'de twee aan elkaar toegeven'? Het is gewoon een ordinaire prijsverhoging en dat is niet heel erg, maar zeg dat dan en ga niet roepen 'vernieuwd'.
Het komt uit de lengte of uit de breedte. Je moet dan ook nooit naar de rpijs kijken, maar naar de prijs per Kg of liter. Daarom zijn ze ook verplicht dat te vermelden. AH belazert je niet, je laat je belazeren, en waarschijnlijk niet alleen bij AH
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, althans de supermarkten proberen het. Ik ben er zelf redelijk scherp op. Ik zie het bijvoorbeeld ook (vooral rond de feestdagen) gebeuren met dat chiquedefriemel excellent-merk.

Men neme een standaardproduct dat in een hoekje vergeten ligt weg te kwijnen.
Men stoppe het in een zilverkleurige verpakking en noeme het excellent.
Men verdubbele de prijs.
Men gooie het voor 25% korting in de bonus.
Men incassere de extra winst omdat drommen mensen speciaal voor de feestdagen excellent-producten kopen, zeker als het zo lekker voordelig in de bonus is.

Kassa!

Maar nee, ik klaag er niet over bij de supermarkt. Ik laat op de meest efficiënte manier weten dat ik er niet in trap: door het niet meer te kopen als ik zo'n truc zie. Uiteindeljik is het toch wat de gek ervoor geeft: de supermarkt mag zelf de prijzen bepalen, en als mensen er meestal liever intrappen dan op te letten, dan willen ze blijkbaar liever belazerd worden. Eigen verantwoordelijkheid, wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen we van gulden naar euro gingen en veel dingen duurder werden hield de Aldi de prijzen op het zelfde niveau, maar de belegen Edammertjes werden jonge Edammertjes waarna ik ze nooit meer heb gekocht en meer van die trucks, toen al dus.