Als het volk zelf een betaalmiddel als vervanger van de huidige valuta verzint is dat dan legaal?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

Dat lijkt me wel. Alleen is de vraag of zo'n betaalmiddel veel kans heeft op succes. (inflatie, echtheid etc.) We kunnen het misschien eens proberen met flippo's?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee.Het geld moet gegarandeerd worden door de nationale bank.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ergens in Brabant geloof ik, is een klein dorpje waar ze hun eigen onofficiële valuta hanteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is maar de vraag wat je als 'legaal' beschouwt. Als de regering er niet achter staat, is het niet legaal. Maar als jij besluit om iets te drukken, wat iedereen accepteert als een waardepapier (lees: geld), dan werkt het wel. Voel je dus vrij om een munteenheid te bedenken. Als je genoeg mensen meekrijgt die hier een waarde tegenover willen zetten, dan gaat het vast een succes worden.

Het hele probleem van de kredietcrisis is vertrouwen. Nu bestaat ons complete financiële stelsel alleen maar uit vertrouwen: wij vertrouwen erop dat de euro een bepaalde waarde vertegenwoordigt en alleen daarom is het wat waard. De waarde van het papiertje zelf ligt veel lager dan de waarde die wij eraan hechten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij ons natuurlijk niet, omdat we intussen zover in de Europese Unie zitten.
Maar dat buiten beschouwing latend: het is zeker legaal, al moet de regering het er wel mee eens zijn (al zijn ze dat niet, dan verwerpen ze de regering waarschijnlijk)
dus in principe zeker legaal
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de antwoorden hiervoor kloppen niet helemaal. Verschil met het "legale" geld, is dat je verplicht bent om het te accepteren. Tegenover deze verplichting stelt de overheid zich garant. Burgers mogen rustig dingen ruilen en als ze besluiten om lucifers als alternatief geld te gebruiken is dat prima. De overheid garandeer het alleen niet meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Legaal" betekent letterlijk: "wettig". Hoewel er niks illegaals aan is om je eigen valuta te creeren, is er ook niks legaals aan. ;-) Want het staat niet in de wet. Er zijn diverse van dit soort "eigen" systemen in omloop, o.a. de "noppes". In Zimbabwe is de US $ de (illegale) vervanger van de triljard-biljetten van de Zimbabwaanse eigen munt... ;-)