Lastig voor je. Maar wel goed dat je er toch bij stilstaat.
Toen mijn vader overleed had ik ook al een tijd geen contact met hem gehad en ik wist niet beter of hij had alleen maar schulden. Mij werd daarom aangeraden om "afstand te tekenen van de erfenis", om te voorkomen dat schuldeisers bij mij aan zouden kloppen. Voordeel: je bent niet aansprakelijk voor evt. schulden. Nadeel: je mag ook niets - maar dan ook echt niets - van zijn persoonlijke bezittingen uit zijn huis halen. Nog geen foto-album. Want dan ben je aan het "stelen". Zo is het mij destijds verteld.
Mijn vader had een uitvaartverzekering, dus hoe het zit met het regelen van de begrafenis weet ik niet. Dat was allemaal netjes geregeld. Wij hebben overigens geen afstand getekend, waardoor we verplicht waren zijn woning te ontruimen en huur, telefoon, etc. op te zeggen. Dat was even nogal veel administratieve rompslomp, maar uiteindelijk is het allemaal goed gegaan.
Laat je anders even goed informeren door een notaris, zoals eerder ook al werd gezegd. Zij weten dit soort dingen precies.