Tegenwoordig lees ik vaak: "Nu 50% minder vet". Zijn we voor die tijd gewoon voor de gek gehouden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Zoals hierboven al gezegd: je bent niet voor de gek gehouden, omdat vroeger de behoefte aan gezond leven zoals we dat nu kennen nog niet zo groot was.
Waar je echter wel mee voor de gek gehouden wordt, zijn de claims die gemaakt worden: 50% minder vet betekent niet dat het product dan ook 50% beter voor je is. Op de site die ik in de bron geef staan een aantal leuke voorbeelden van dit soort reclame-uitingen met wat extra uitleg. Ook de uitspraak 'xx procent minder vet' komt aan bod.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, vroeger aten we gewoon veel minder vaak vet-en-vies. Toen ik klein was, kwamen pinda's pas op tafel als iemand jarig was, tegenwoordig eten we door de weeks een zak chips als toetje. Dan moet je wel gaan trucken met minder-vet en halvanaise, anders vervet je helemaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor niet voor de gek gehouden, betekend alleen dat er nu 50% minder in zit dan dat er in zat.

Je bent wel voor de gek gehouden wanneer er eerst bijvoorbeeld 10 in zat en nu 7 das duidelijk niet de helft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor, vroeger vonden we vet niet zo belangrijk. Of nog beter: waren er niet zoveel vette producten te koop, dus we wisten niet dat je veel te veel vet kon eten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, de fabrikanten hebben gewoon heel slim ingespeeld op de gezond- en fit trend die in de jaren '80 is ontstaan. Daarvoor kraaide geen haan naar teveel vet in je eten en was het voor de fabrikanten dus ook niet interessant om geld te steken in research naar en ontwikkeling van light voedsel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tenzij je tegenwordig halve pakjes boter koopt valt het best mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is alleen 50% minder van wat.

Magere hema worst lijft moddervet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij worden niet voor de gek gehouden! Het zit zo. Wij hebben voor het gemak voor veel zwaar wek een machine uitgevonden en ingezet. Dus onze taak, machine besturen, is dus geheel anders dan vroeger, ellebogenstoom en doorgaan. Echter wat wij vergeten zijn is onze eetgewoonte aan te passen. Er moet dus een evenwicht zijn tussen opgenomen en gebruikte energie. Wat we overhebben zal het lichaam opslaan als reserf. Dit reserf is bij velen van ons aan te wijzen. Hierdoor zal het bewegen meer moeite kosten en ontstaat er een nieuw evenwicht.
Dit is niet geheel zonder gezondheidsrisicop's. Maar dat was de vraag niet. Er is dus behoefte aan dezelfde hoeveelheid voedsel met de helf van de voedingswaarde. Wanneer je de halve hoeveelheid gaat eten behoeven het geen producten te zijn met de helft aan vet etc. Veel lekkerder! en gezonder.

Rob
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, maar met deze aanbeveling wel een beetje.
Het maakt niet uit hoeveel vet ergens in zit, maar hoeveel je er van neemt, in relatie tot je energiebehoefte.
Verder wordt er naar mijn smaak wel erg "medisch"gedaan over vet.
Je mag je ook afvragen wat er dan voor dat vet in de plaats is gekomen,water?