Het is de lactose die het slijm veroorzaakt. In karnemelk is die lactose grotendeels opgegeten door de melkzuurbacteriën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat komt omdat gewone melk veel zoeter is. En zoet houd slijm in de keelholte vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zure melkproducten zoals karnemelk en (drink)yoghurt geven een minder slijmerig gevoel. Ook geldt vaak: hoe kouder de melkproducten, hoe minder de klachten.

Toegevoegd na 37 minuten:
Er wordt door tegenstanders gesteld dat melk slijm produceert. Met verse melk is dat niet het geval. Melk versterkt juist de beschermende slijmvliezen. Slijm treedt alleen een beetje op bij oude melk en gepasteuriseerde melk. Neem melk dus zo vers mogelijk. Dat geldt overigens voor alle zuivelproducten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar ben ik achter gekomen.. maar hoe kan dit dan??? (dat is de vraag)
Door de melkzuurbacterie die in karnemelk zit. Van nature of toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat doet die melkzuurbacterie dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze zet melksuikers om in melkzuren en koolzuurgas.
Het gas geeft karnemelk een lichte tinteling en de zuren maken de zuivel minder zoet. Dit gebeurt ook bij Kefir, een zuiveldrank die in het Midden-Oosten populair is.