Hoe kun je een halve banaan bewaren?

Ik doe graag banaan door mijn yoghurt 's morgens, maar een halve is eigenlijk genoeg. Hoe kan ik de andere helft tot de volgende ochtend goed houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.3K

Het beste antwoord

Ik zou die andere helft gewoon opeten.

Maar goed, ik ontbijt met vier flink belegde boterhammen, en dan nog heb ik rond het middaguur weer flinke trek.

Als je toch een halve banaan wilt bewaren - heb je al eens geprobeerd de banaan niet te schillen, maar door te snijden? De ene helft schil je dan alsnog en doe je door je yoghurt. De andere helft doe je in een boterhamzakje.

Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik verwacht dat de volgende ochtend hooguit een halve centimeter van die tweede helft onbruikbaar zal zijn. Dat ene plakje snijd je eraf, en de rest kun je weer door de yoghurt doen.

Toegevoegd na 53 seconden:
(schillen --> pellen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorsnijden, da's in ieder geval een goed idee. Dan krijg je een zo klein mogelijk "bloot" deel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, da's gelukt. Goeie tip dus. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn dat het is gelukt. En dank voor het terugmelden - ik heb dit puur theoretisch bedacht, want ik houd nooit halve bananen over. ;-) Fijn te horen dat het ook in de praktijk echt werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik al zei in mijn vorige reactie: dit werkt prima.
Bovendien is het plastic zakje (en ook het tupperwaredoosje, dat ik gebruikte) ook een goeie oplossing tegen fruitvliegjes.

Andere antwoorden (8)

ik schil de banaan voor de helft, en vouw een flapje schil terug over het uiteinde.
als ik dan de tweede helft wil eten, snij ik een klein (bruin geworden) plakje af, de rest van de banaan is dan prima te eten.
bewaren doe ik buiten de koelkast.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt goed, bananen bewaar ik ook altijd op de fruitschaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat werkt ook, net zoals de tip van Rota. Bedankt, goeie tip.
In een stukje aluminium folie en als je het lust dan over het snijrandje eerst wat citroensap druppelen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ik ook eens proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh - aluminiumfolie lost op in sommige vloeistoffen. Ik weet niet meer of citroensap dat effect ook heeft, maar dat lijkt me dan niet bepaald gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft voor een dagje geen problemen hoor, maar niet de hele week bewaren dan..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De banaan smaakte door het citroensap niet meer zo naar banaan. Toch bedankt voor de tip.
Gewoon half pellen en de helft eruit snijden. Vervolgens kan je de rest in de dichtgevouwen schil dagen in de koelkast bewaren. Het enige wat gebeurt met bananen in de koelkast is dat de schil bruin wordt. Maar bacteriën en schimmels krijgen zoals met alle gerechten in de koelkast minder kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou gelijk kunnen hebben, maar ik vind die bruine schil zo onappetijtelijk... :-)
Of het schadelijk is weet ik niet, maar ik mocht van mijn vader (die groenteboer was) nooit bananen in de koeling leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor hem was dat logisch, want bananen met bruine schillen verkopen niet meer.
Een halve banaan blijft wel een dag goed, vooral in de koelkast. Als een stukje bruin geworden is, is dat nog prima eetbaar. Misschien moet je er even aan wennen? Het is altijd jammer om goed voedsel weg te gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker jammer, ik gooi die helft ook niet weg hoor: ik meng nu gewoon de hele banaan in de yoghurt. Maar daarna kan ik geen pap meer zeggen.... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ke kunt ook een gedeelte van de yoghurt met banaan in de koelkast zetten,hoef je ook geen pap te zeggen!
Het best kun je die bewaren met de andere helft erbij in de schil... Neem je een helft weg, dan doe iets anders met de helft die je over hebt... Maar er een toetje van in de vorm van bananenyoghurt bijvoorbeeld... En eet dat snel genoeg op... Of deel de banaan bij het delen met een huisgenoot... Of het toetje dat je er nadien van maakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik zou natuurlijk twee keer zoveel yoghurt kunnen gebruiken voor een hele banaan, en dan de helft daarvan in de koelkast bewaren voor de volgende dag.
Mijn huisgenoten zijn geen ontbijtfruiteters. ;)
De Beste oplossing:
Kop een liter jenever en een gote wekfles van 2 liter. Gooi de jenever in de wekfles en gooi elke dag de resterende halve banaan in de wekfles (in stukjes gesneden) Eens per 14 dagen een schepje suiker erbij. Binnen twee maanden heb je een bananen likeur waar je je vingers bij opdrinkt. Wekt ook prima met koffiebonen, gedroogd pruimen of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie wil voorkomen dat een geschilde banaan zijn mooie roomwitte kleur verliest, druppelt er wat citroensap op.
In de koelkast gaat de lekkere geur van de banaan verloren. Je kunt ze beter op kamertemperatuur bewaren, in de schil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stukje plastic folie inrollen en dan in de koelkast...