Kaas betreft in dit geval denk ik het feit dat je het kan smeren, of dat het beleg is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De naamgeving is analoog aan "leverkaas" (daar zit ook geen kaas in). De naam pindaboter mocht in Nederland niet gebruikt worden, alleen echte roomboter mocht boter genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In 1948 kwam het eerste potje pindakaas in Nederland op de markt, maar dat mocht niet onder de naam pindaboter. Boter was namelijk een naam die speciaal was vastgelegd voor echte roomboter. Dus alleen roomboter mocht boter heten. Andere botersoorten hadden de naam margarine. En toen moest er dus een andere naam bedacht worden.

De naam pindakaas werd gekozen, omdat pindaboter werd vergeleken met leverkaas. Dat is ook broodbeleg waar helemaal geen kaas in zit, maar wel kaas in de naam heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In 1948 kwam het eerste potje pindakaas in Nederland op de markt, maar dat mocht niet onder de naam pindaboter. Boter was namelijk een naam die speciaal was vastgelegd voor echte roomboter. Dus alleen roomboter mocht boter heten. Andere botersoorten hadden de naam margarine. En toen moest er dus een andere naam bedacht worden. De naam pindakaas werd gekozen, omdat pindaboter werd vergeleken met leverkaas. Dat is ook broodbeleg waar helemaal geen kaas in zit, maar wel kaas in de naam heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eikelkaas heeft opzich ook weinig met kaas te maken