Mag* je de pitjes in een paprika niet eten?

Ik at ze namelijk wel altijd, totdat iemand vol verbazing zei: wat doe jij nou?!?! Dat mag niet blablabla.
Dus hoe zit dat? Zijn er delen van een paprika die je niet mag* eten?

*met mag bedoel ik of het ongezond/giftig is om te eten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
46.7K

Het beste antwoord

Sommige pitten zijn schadelijk, zie onderstaande:

De pitten van enige familieleden van de roos zoals abrikoos, amandel, kers en appel, smaken zeer bitter. Door kauwen komt er een bittere en giftige stof vrij die naar amandelen ruikt: het uiterst giftige blauwzuur. Deze stof tast de cellen in levende wezens aan en blokkeert hier de energie die voor het leven absoluut noodzakelijk is. Het eten van een glas vol appelpitten kan al dodelijk zijn. Eet daarom nooit teveel klokhuizen.

Ik denk dat de paprika niet onder de familieleden van de roos valt en dus (waarschijnlijk) niet giftig is.
Misschien kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en de pitjes niet eten, want heel lekker zijn ze toch niet (maar dat vind ik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

van een zoete paprika kun je dat gerust doen, maar probeer het niet van een hete paprika (die rode pepertjes)
want dan sta je in brand. Die pitjes worden gebruikt voor de productie van oa sambal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat je paprika's verwerkt verwijder je het steeltje, het zaad en de zaadlijsten. Zelfs in de mildste paprika kunnen de zaadjes een bijzonder scherpe of bittere smaak hebben.

De paprika (zoete peper) is familie van de hete peper. Van de hete peper weten we dat de zaadjes gebruikt worden om het eten heter te maken. Als we die zaadjes kunnen eten, zou ik niet weten waarom die van de parika giftig zouden zijn.