Wie is er de dupe van illegaal kopiëren?

Als ik kijk naar de exorbitante salarissen voor artiesten, managers, producers en dergelijke waar vallen dan de klappen bij het illegaal kopiëren of gaat het er hier ook om nog betere omzetcijfers?.

Illegaal is overigens illegaal dus het gaat niet om de discussie of deze vorm van kopiëren zou moeten mogen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat de grote klappen 'em vooral in de handel zitten. Dus dat de winkeliers die de CD's etc. verkopen minder omzet kunnen draaien...

Maar als in zoveel branches draait het voor iedereen nu eenmaal om de omzet. Net zoals het in mijn branche het me eigenlijk niets kan interesseren hoe mijn concurrent het doet. Zolang die mij maar niet dwars zit...

Leuk detail: van iedere lege CD-/DVD-rom die je koopt in de winkel gaat ook 27 cent (was tot 2008 67 cent) naar BumaStemra die vervolgens ook naar de artiesten, managers, producers en componisten door gesluist worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er is maar een klein gedeelte van de artiesten die echt rond kan komen van alleen het artiest zijn. Een groot deel heeft gewoon een bijbaan nodig. En voor hen is het echt jammer dat zij een deel van hun inkomsten mislopen... Weet je dat zelfs ook de grootste artiesten meer moeten touren omdat dat nu de grootste inkomstenbron is? Vroeger was dat de verkoop van hun muziek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is voornamelijk de muziekindustrie die je hoort klagen, de platenbazen, de uitgeverijen. Daar wordt namelijk minder verkocht. Een artiest gaat gewoon meer toeren, vaak vinden ze dat ook nog het leukst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De artist is de dupe. Om idee te geven , je kunt perfekt een cd producen (4 dagen studio -master tape en cd en foto) voor ongeveer een 10 à 20 K euro. Winstmarges zijn hoog ; Op een cd van 15 euro in de winkel heeft de producer er ongeveer 3 euro , de artist een schamele 1 en de kleinhandel en de distributie een 3 euro.Hangt wel af van distributiehuis. Om break even te draaien moet je min 5000 (vijfduizend) exemplaren verkopen. Daarom hebben vele artisten nu hun eigen produktiehuis om minder dupe te worden van het illegaal downloaden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan ook denken, Als ik moetst betalen, dan deed ik het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hoorde laatst juist dat het illegaal downloaden van muziek helemaal niet zo slecht is. Mensen leren meer artiesten kennen en als het ze bevalt hebben ze eerder de neiging om daadwerkelijk een album te kopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kleine artiesten moeten vaak een bijbaan nemen en enorm veel toeren, omdat ze geen geld meer verdienen door de cd verkoop.