Kan een orkest zonder dirigent niet spelen?

Ik weet wat een dirigent doet maar is het werkelijk van belang dat die man daar staat? Als het goed is kent toch elke muzikant zijn muziekstuk..heeft dat tot in den treure geoefend en weet toch precies wat of wanneer hij of zij iets moet doen of juist laten? Lukt dat dan alleen als ze solo spelen en niet meer als ze met elkaar moeten spelen, mits er een dirigent staat?
Het wordt dan toch niet ineens een kakofonie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K
Rieneke1
14 jaar geleden
ja dat heb ik me ook wel eens afgevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is absoluut een goede vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diepe buiging..
:-)

Het beste antwoord

Ik speel zelf in een orkest en het id idd wel degelijk van belang dat er een dirigent staat.

Met twee muzikanten kan je zorgen dat je tegelijkertijd begint dit kan ook nog wel met 'n groepje van ongeveer 6 wanneer deze elkaar kunnen zien. Dit gaat namelijk op ademhaling. 'k Haal adem, de rest doet gelijk mee en daarna begint het spel.
Maar wanneer je met 65 in een orkest speelt hoe wil jij iedereen gelijk laten beginnen?? Dit doet dus de dirigent (niet alleen met z'n dirigent stokje maar ook met z'n ademhaling).
Wanneer je een stuk hebt met meerdere tempi er in en je van het ene tempi naar het andere tempi gaat, geeft ook de dirigent aan hoe stel dit moet zijn. Anders zou je krijgen dat je onderveer 60 verschillende tempi krijgt.
Ook is de dirigent er voor dat als het helemaal verkeerd gaat alles weer onder elkaar te krijgen. Dit lukt je zonder écht niet.
Ook zorgt de dirigent dat ook iedereen echt doet wat hij moet doen: Rallentando, crescendo, portato, et cetera, et cetera. En dat het in z'n algeheel een mooi geluid vormt. De trompetten moeten iets zachter de saxofoons iets sterker. Ow niet te sterkt. Ow iets meer fluit nu. Ow de solo klarinet begint. Iedereen opletten wat zachter anders horen we d'r niet!

Toegevoegd na 1 minuut:
Jou vraagstelling was trouwens een mooi voorbeeld geweest voor mijn vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/neen-wel.31345
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Hier een uitleg wat een dirigent doet en waarom het orkest niet zonder zou kunnen.

http://www.50plusplein.nl/hhp_article_show.asp?ArtID=5412&Art_Type=9&descr=Geen%20muziek%20zonder%20d
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dirigent is de leider van een orkest, koor of ander muziekgezelschap. Het leiden van het orkest zelf wordt directie genoemd. Ook het vak van het opleiden van muziekstudenten tot dirigent wordt aan conservatoria directie genoemd.

Een dirigent leidt de repetities en de officiële uitvoeringen voor publiek of opname en beslist hoe een compositie gespeeld en/of gezongen wordt, de zogenaamde interpretatie. De werkelijke kunst van het dirigeren bestaat niet zozeer in het aangeven van de maat, alswel in het overbrengen van emoties, musici overtuigen van de gewenste interpretatie, en hen motiveren. Tot de vereisten voor een goede dirigent behoren een ijzeren wil, grote stressbestendigheid, grote algemene cultuurkennis, overredingskracht, verbeelding, en, naast een goede slagtechniek (al dan niet met dirigeerstokje), een uitstekende conditie.

De dirigent maakt veelal gebruik van een partituur, een muziekboek waarin de partijen van alle instrumenten en stemmen staan met hun muzieknotatie. Veel dirigenten spelen ook zelf een instrument en zo kan het gebeuren dat vele musici later dirigent worden. Ook componisten hebben vaak het dirigeerstokje gehanteerd.

wiki
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dirigent hoort het concert op een heel andere manier dan de muzikanten.

Een muzikant die helemaal links zit, hoort vooral zijn eigen instrument, en de instrumenten van de musici die direct om hem heen zitten. Hij hoort de instrumenten aan de andere kant van het orkest nauwelijks.

Daardoor is het al moeilijk om in de maat te blijven spelen. Daarnaast heeft een muzikant geen idee hoe luid hij moet spelen, want hij kan dat niet beoordelen.

De dirigent hoort het geheel. Hij kan aanwijzingen geven dat bijvoorbeeld de strijkers wat luider moeten spelen. Hij legt accenten en synchroniseert het geheel.

Verder speelt ook de psyche mee.

Toen ik nog geen wedstrijden roeide, leek het mij maar onzin dat de stuurman zijn ploeg aanvuurde. De roeiers zouden toch zonder dat geblèr ook wel alles geven wat ze hadden? Sinds ik wedstrijden roei, weet ik maar al te goed dat dat "geblèr" van de stuurman wel degelijk wat uitmaakt.

Bij een concertuitvoering zal het niet anders zijn dan bij een roeiwedstrijd.
14 jaar geleden
Lijkt me niet .... al is het maar om iedereen tegelijk te laten beginnen. Als dat niet zo is zitten ze vanaf het begin al fout en zal dat niet beter worden naarmate het stuk vordert. Beetje zootje wordt het dan.

Toegevoegd na 47 seconden:
Oeps ... 2x ontkenning is ja. Ik bedoel natuurlijk "Lijkt me wel ... enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een orkest of koor kan een uitvoering in theorie inderdaad prima zonder dirigent af. Tenminste, als het professionals zijn. Je moet de rol van een dirigent tijdens een uitvoering echter meer zien als de kers op de taart. Hij heeft het hele geheel aan elkaar geplakt, gezorgd dat het goed gaat en goed klinkt en mag nu de erebaan uitvoeren om ook tijdens de uitvoering vooraan te staan en het applaus in ontvangst te nemen.

Overigens moet ik uit ervaring toegeven dat het best handig kan zijn om iemand te hebben die in ieder geval de eerste inzet aangeeft zodat iedereen gelijk begint en idem voor het einde. Is het verder een doorlopend muziekstuk dan zou in principe het orkest/koor het verder zelf wel af kunnen. Zitten er volledige rusten in een stuk (een dramatische stilte bijvoorbeeld) dan moet ook iedereen gelijk eindigen en weer beginnen, toch wel handig als iemand dat even aangeeft.

Maar zoals met alles, muzikanten zijn mensen, een klein moment van twijfeling of even concentratieverlies door wat dan ook (een afgaand mobieltje in het publiek, iets wat je backstage hoort vallen) en je kan even de weg kwijt zijn, dan is het handig als er iemand is die de supervisie heeft en je binnen een tel weer op weg helpt.

Maar in theorie....... ja een orkest/koor kan zonder dirigent tijdens een uitvoering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet want de dirigent geeft aan hoe snel je moet spelen en wie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik speel mijn hele leven al in diverse orkesten en bands.

Het kan prima. En daar hoef je helemaal niet professioneel voor te zijn.
De dirigent studeert het stuk in en brengt dan zijn ideeen in het stuk.
Tijdens de uitvoering mag hij er dan voor staan.

Hij gaat tijdens een uitvoering echt niet iets anders doen.

In de big band waar ik speel geeft de drummer het tempo aan en dan gaan we. Stat niemand voor.

Maar het is wel prettig als er iemand voor staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dirigent beslist hoe het muziekstuk gespeeld wordt: langzamer of sneller, harder of zachter, heel woest of misschien heel mysterieus. Als hij er niet was zou elke musicus het op een andere manier spelen, en zou het een zootje worden! Om goed samen te blijven, en op dezelfde manier te kunnen spelen, moeten ze dus heel goed naar de dirigent kijken: hij geeft alles wat ze moeten doen aan met zijn gebaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt wel. Want muzikanten kunnen niet hun eigen tempo aanhouden of aanvoelen. Het kan zijn dat ze bij bepaalde stukken "op hol" slaan, dus ineens te snel gaan spelen waarna de dirigent dit weer in goede banen kan leiden.
een orkest kan niet zonder dirigent spelen, of ze moeten zo goed zijn dat ze alles zelf kunnen regels.

waar zorgt de dirigent voor:
Goede tempo.
De 1 aangeven.
De dynamiek (hij laat iedereen harder/zachter spelen, dit zorgt voor mooiere muziek)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet de echt grotere orkesten. Wel kleine groepen zoals een big-band.
Niet ieder stuk heeft dynamiek, en er zijn zat muziekstukken (zeker de hedendaagse voor bijv. harmonie/fanfare geschreven stukken) waar de dirigent qua dynamiek voldoende eigen inbreng heeft, en iedere dirigent het weer anders interpreteert. Overigens is dit ook met de beroemdere (symfonie)orkesten zo. Bepaalde klassieke stukken worden onder verschillende dirigenten op een andere manier uitgevoerd. Dit omdat iedere dirigent zijn eigen interpretatie van het stuk heeft, of er een andere kijk op heeft.
Kan het Nederlands voetbalelftal zonder (goede) trainer nog goed spelen? Want al die voetballers zijn professionals, en weten toch precies hoe ze het moeten doen na al die trainingen? Nou,het antwoord is dus: Nee... zodra er geen (goede) trainer voor staat zakken de resultaten in.

Hetzelfde geldt voor een orkest. Natuurlijk oefent iedereen zijn partij, en is het op een repetitie al tig keer gespeeld, maar de dirigent is degene die alles in banen leidt. Hij is degene die bepaalt hoe het muziekstuk gespeeld wordt en degene die ervoor zorgt dat de muzikanten het publiek al dan niet in vervoering kunnen brengen.

Ja, ieder muziekstuk heeft zijn eigen dynamiek, maar al naar gelang de samenstelling van het orkest is het de dirigent die bepaalt hoe deze dynamiek daadwerkelijk gespeeld dient te worden. De dirigent geeft alle inzetten aan, want in een groot orkest is het niet voor iedereen even overzichtelijk wanneer je precies met zijn allen tegelijk kan inzetten en houdt iedereen bij de les. Hij geeft als het ware de aanwijzingen met zijn dirigeerstok. Iedere goede muzikant kijkt dus net zo vaak naar de dirigent als naar zijn muziekstuk.