Als ik mijn computer voor het eerst opstart dan geeft hij een heel hoog brommend geluid. Wat kan ik hieraan doen?

Ik ben er al achter gekomen dat het van het ventilator komt van mijn graphic card, is hier iets aan te doen? Schoonmaken heb ik al gedaan, dit helpt niet. Het verdwijnt wel zodra mijn computer volledig is opgestart.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hah die Samira! Ik heb een oplossing voor je probleem gevonden. Het is namelijk zo dat je Grahpics card cooler bromt als hij moet koelen en dus te heet word.

Zalman heeft specifieke coolers op de markt gebracht met een zeer laag geluid. Zie bron voor verdere details.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Uit je videokaart? lijkt me toch sterk, hoe kom je daarbij als ik vragen mag.

Toegevoegd op 15-05-2009 10:02:45
ow, ventilator, verkeert gelezen. Volgens mij zit er vuil tussen, dat zou je even schoon kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook gehad; heel vervelend. Schoonmaken werkt in de eerste instantie, maar binnen de ventilator zit iets los en loopt aan. Soms wil een tik tegen je computer wel helpen, maar uiteindelijk is het toch een kwestie van een nieuwe fan kopen.

Toegevoegd op 15-05-2009 10:14:10
...het zou ook kunnen dat de fan gewoon los zit....daar zou je ook naar kunnen kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je, je hier erg veel zorgen om moet maken. Eén ventilator maakt altijd geluid. En zeer zeker op het moment dat er veel processen in de computer aan het werk zijn draait deze op volle toeren...

Het hoge brommende geluid wordt wellicht veroorzaakt doordat de ruimte die er is als klankkast fungeert...

Ik weet niet hoe oud de computer is, maar het zou enigszins kunnen duiden op enige slijtage van de ventilator. Vergeet niet dat de ventilator in de computer regelmatig aanslaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mate je meer processen hebt draaien zal de ventilator, of ventilatoren voor meer koeling zorgen... Je zult de desbetreffende ventilator altijd kunnen vervangen. Wellicht zit er een kleine productiefout in... Los hiervan heb ik mij nog nooit zorgen gemaakt over het feit of dat een ventilator nu wel, of geen geluid maakt. En ik heb heel wat computers versleten... Maar je zegt dat je de computer zelf hebt gebouwd? Heb je niet recentelijk er iets bij gezet. Een nieuwe kaart o.i.d.? Want als de ventilator hierdoor harder aan het werk moet kan deze door een nog hoger toerental meer lawaai maken. Vergelijk het maar met de ventilator die je thuis in de kamer hebt staan voor in de zomermaanden...
De optie die hierboven wordt genoemd is natuurlijk een prima oplossing. Het enige vervelende is dat vaak de "fan" een beetje uit het lood is en dit los je meestal niet zo heel eenvoudig op. Sterker nog als het een andere fan was geweest had ik gezegd dat het enig wat je kan doen is vervangen. Wellicht dat een computershop hier een oplossing voor weet want alles wat je gaat doen om het op te lossen wordt een tijdelijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oplossing is een nieuwe fan kopen.

Of de fan eraf halen en een airco inbouwen. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of een nieuwe videokaart kopen zonder ventilator. Dan weet je zeker dat je in toekomst geen last meer hebt een ventilator die herrie maakt op je videokaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste antwoorden zijn goed, nog even een nadere uitleg:
Het is vrijwel altijd het lagertje van de ventilator die de problemen geeft. Het zijn goedkope fannetjes met glijlagers, die lubberen uit. Een andere fan kopen is de oplossing, daar moet je een beetje handig voor zijn om die te verwisselen.
Een passief gekoelde videokaart kopen kan natuurlijk, maar als er onvoldoende luchtverplaatsing in je kast is, dan wordt die veel te heet.
AWM