Waarom gaan de stoplichten 's avonds op geel knipperlicht?

Kunnen ze niet beter altijd "groen en rood" functioneren?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stoplichten heten eigenlijk verkeerslichten..
krijg ook regelmatig van mijn vader op m'n kop, die repareert 'verkeerslichten'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk. Maar verkeerlicht is zo'n mond vol, niet waar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha vind ik ook
maar ik denk dat wij het zo noemen omdat we er 'altijd maar' voor moeten wachten..

Antwoorden (11)

Je bedoelt oranje. Oranje betekent: opletten. Het werkt niet als je midden in de nacht voor een rood stoplicht staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"+"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook + van mij! Ik zelf vind ook dat de kleur oranje is, of eigenlijk tussen geel en oranje in. Maar ze zeggen toch altijd "geel" knipperlicht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kleur tussen geel en oranje noemen we geel als die kleur op een banaan zit en oranje als het om een wortel gaat. Ons geheugen voor het gebruikelijke uiterlijk van bananen en wortelen beïnvloedt dan de perceptie van de kleur.
Maar kan het ook andersom werken? Dat het woord dat we gewend zijn de kleurperceptie beïnvloedt? Ja, ontdekten onderzoekers van het Max Planck Instituut voor Psycholinguistiek in Nijmegen. Zij publiceren hun ontdekking in het novembernummer van het Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition.
Zij maakten voor het onderzoek gebruik van het feit dat in Nederland en Duitsland precies dezelfde kleur voor verkeerslichten wordt gebruikt. Maar in Duitsland rem je af voor het gele licht, en in Nederland voor oranje. De onderzoekers testten de kleurperceptie van Duitse en Nederlandse proefpersonen. Duitsers zagen de kleur geel, Nederlanders oranje, terwijl ze toch echt naar dezelfde kleur keken. Conclusie: niet de dingen, maar de woorden voor de dingen bepalen wat je ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja toch!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is inderdaad geel !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en ons voetbal team speelt ook in geel,
Het is oranje zo oranje als een sinaasappel!
+1
Neen. Zo kan het verkeer makkelijk doorstromen en hoeven ze nooit te wachten. Dit bevorderd de verkeersdoorstroming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er 's nachts veel minder verkeer is en mensen dan voor niets zouden staan te wachten.
Het is dus veel veiliger op dat moment en mensen kunnen het zelf dan ook beter overzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is omdat sommige stoplichten niet bewust zijn van de aanwezigheid van auto's. De oranje stoplichten zorgen voor een goede doorstroming bij aanstroom van weinig auto's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het niet zo druk is, bijvoorbeeld laat op de avond of 's nachts, kan het verkeer zich prima zelf redden. Het is dan niet nodig dat de verkeerregelinstallaties volledig in werking zijn. Komt de verkeersdoorstroming alleen maar ten goede.

Geel is trouwens de officiële benaming inderdaad van wat in de volksmond meestal oranje licht wordt genoemd. Heel goed dat je deze term gebruikt!
14 jaar geleden
Oranje / geel is een gevaarslicht. Die kom je ook tegen als je bijvoorbeeld drukke kruispunten nadert. De verkeerslichten die 's avonds geel knipperen zijn dus ook gevaarslichten: pas op, kruising!

Toegevoegd na 18 minuten:
Pas nog van m'n vriend geleerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer het rustig is kan het verkeer zich prima redden zonder rood of groen, en hoef je niet te wachten.
In Rotterdam doet zich soms de idiote situatie voor dat ze in de spits de verkeerslichten op het Hofplein uitzetten. Dat leidt tot chaotische taferelen. En gisteren knipperden de verkeerslichten bij de Maastunnel alleen op oranje, wat levensgevaarlijke situaties tot gevolg had. De logica daarvan ontgaat mij ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou zondagochtend 6 uur deden alle stoplichten van R'dam centrum tot aan Zuid het allemaal hoor. Stonden we dan voor het rode licht te wachten op een lege coolsingel.
sommige verkeerslichten gaan uit omdat:
Dus doorstroming, verkeersveiligheid,milieu
1 Het verkeer kan zich makkelijk redden met verkeerstekens en verkeersborden omdat het niet zo druk meer is. Dit is alleen maar gunstig voor de doorstroming.Hierdoor krijg je ook geen mensen die door rood rijden omdat ze denken dat er toch geen verkeer zal zijn snachts.
2 Milieu:het spaart elektriciteit
3 Ze gaan op "knipperen" zodat het verkeer weet dat de verkeerlichten bewust zijn uitgeschakeld. Dus dat we niet denken dat de stroom is uitgevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkeerslichten zijn er om het verkeer te regelen. 's Nachts is er geen/minder verkeer en hoeft het verkeer niet extra door de lichten geregeld te worden. Zouden ze vaker moeten doen, weinig is meer irritant 's nachts om 03:00 langer dan 20 seconden voor een rood licht te wachten terwijl er helemaal niets aan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
energie besparing!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het in de nacht zo rustig is dat dat verantwoord kan. Het licht aan laten staan zou gevaarlijker zijn, want dan rijden mensen door rood "omdat het toch zo stil is" en dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. De mensen die dan door groen rijden kunnen namelijk er van uit gaan dat dat veilig is en niet zo goed opletten. En dan: botsing....