Is er een vervanging voor de aarde in een stopcontact?

Ik leef hier in een studentenhuis, en ik heb in mijn kamer twee stopcontacten in een wanddoos (verder ook geen wanddozen hier)... Op de ene is een stekkerdoos aangesloten met tv, beeldscherm, computer, waaier, versterker, cdplayer van versterker en mijn tv. Op de andere is, ook via een stekkerdoos, mijn printer en een lamp aangesloten. Erg onveilig, zoals ik weet... En aangezien hier geen geaarde contacten zijn, vroeg ik me af of hier een vervanging voor was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Een aarde draad vind je doorgaan alleen in vochtige ruimtes. Douche, keuken ed. Waar je het risico loopt dat je door vocht een verbinding krijgt tussen het normale elektrische systeem van het apparaat en de behuizing. Om dan te voorkomen dat je apparaat zelf onder stroom komt te staan (en evt. natte en metalen oppervlakten waar het mee in contact staat) is de behuizing geaard via het stopcontact. Wanneer een dergelijk soort kortsluiting ontstaat wordt de stroom in de stoppenkast afgesloten door de aardlekschakelaar.

In ruimten die normaal gesproken geen last hebben van vocht (zoals je studentenkamer; de regelingen houden geen regeling met een zwembad op een kamer) heb je die normaal gesproken niet nodig. Je stopcontacten zijn dan ook hoogstwaarschijnlijk niet geaard. je kan zelf controleren of er een aarde draad aanwezig is mocht je dit echt willen. Als die er is hoef je alleen je stopcontact te vervangen. Als die draad er niet loopt zou je die zelf moeten leggen en je netbeheerder moeten vragen deze daarna met de aardlekschakelaar te verbinden. Maar daar zijn ze doorgaan niet zo blij mee vanwege het risico dat de draad niet goed is aangelegd. Je zal dit ook met je kamerverhuurder moeten overleggen.

Overigens hoef je in jouw geval hoogstens bang te zijn voor overbelasting en dar heb je de gewone stoppen voor. Een stopcontact raakt niet bijster snel overbelast daar de kabels die daar naartoe lopen en de contactdoos zelf meer kunnen hebben dan waarop het systeem is gezekerd in de stoppenkast (daar heb je de 16A stop voor). Als je goede stekkerdozen gebruikt hoef je bij normaal gebruik niet snel bang te zijn voor problemen. Als meerdere stopcontacten worden aangelegd word de bedrading niet opnieuw vanaf de stoppenkast getrokken maar gewoon afgetakt van een doos in de buurt van of achter het stopcontact.

Zolang je niet zo dom bent om je stoppen door te lussen met gewone stroomdraad zodat ze niet meer springen, je geen water over je TV heen gooit oid en goede bedrading op je kamer gebruikt hoef je niet bang te zijn voor rare dingen.

In het kort: Brand door kortsluiting en overbelasting van je bedrading/contact dozen gebeurd alleen bij heel verkeerd gebruik en gepruts aan het systeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt er verstand van . Maar ik denk dat vragensteller wel moet oppassen met aansluiten van een zware elektriciteits verbruiker , bijv. een electrische kachel . Er staan vrij veel apparaten op één contactdoos aangesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Is iets waar je idd erg voorzichtig mee moet zijn. maar dat geld altijd wel enigszins...... De stoppen opblazen met je stroomgebruik is doorgaans ook niet iets dat je huisgenoten (en je huurbaas in geval je all inc. betaald) kunnen waarderen. Bij een goed aangelegd systeem knalt de stop er vanzelf wel uit zodra je meer dan 16A gebruikt. En wanneer je dat doet moet je denk ik eens bij jezelf te raden gaan over waar je mee bezig bent.
In mijn oude studentenhuis hadden we 8 groepen over 10 bewoners (ieder een tv, pc, laptop, stereo en lampen ed. hadden en veel ook een koelkast), een huiskamer (met tv, stereo en mp3 pc), een wasmachine en een keuken (met 2 koelkasten, vriezer, water koker, en 2 elektrische ovens) en een router voor internet uit het jaar 0. En ik heb nog nooit mee mee gemaakt dat een stop overbelast werd. (we betaalden ons wel blauw aan de GWE rekening)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DAT zijn nou nog eens antwoorden waarmee je verder kan komen. Jammer dat ik geen thumb up kan geven, moet daarvoor helaas niveau 2 zijn... Heel erg bedankt voor je duidelijke en heldere antwoord :-)

Andere antwoorden (2)

Zolang er maar 2 draden in je w.c.doos zitten (een +en een -) lijkt me dat niet mogelijk. Je zou vanuit een ander geaard stopcontact een aarde draad moeten(laten) trekken als dat mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geaard stopcontact heeft als derde draad een soort bliksemafleider. Dit is dus een 'lege' draad die met een groot object verbonden is (of metaal dat met een groot object verbonden is). Wat je dus zou kunnen doen is (afhankelijk van de locatie van de ruimte) een draad verbinden met de radiator (op een ongelakt deel) of een draad aan een van de metalen buizen van de waterleiding of verwarming die de grond in lopen, verbinden (dit is namelijk wat er in de meterkast ook gebeurd).