Welke dier maakt in de nacht een 'druppel- achtig (hoog-laag, hoog-laag....) geluid?

Ik hoor ze af en toe 's avonds, vanuit de bomen? Zijn het vogels? Soms zijn met meerdere en ze maken ééntonige, korte, roepjes, die druppelsgewijs lijken te 'vallen', hoog-laag, hoog-laag, hoog-laag...
Ik heb audio op mn telefoon maar het is me niet gelukt om dat bestandje op GV te plaatsen.
Iemand suggereerde dat het vleermuizen zouden kunnen zijn, maar dat lijkt me sterk; De geluiden zijn luid en duidelijk en lijken zich niet in de lucht te verplaatsen als van een op dat moment rondvliegend dier.

3 jaar geleden
in: Dieren
2.8K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vleermuizen lijkt mij ook niet.
Zelf woon ik aan een groot natuurgebied. Hier vliegen vaak en veel vleermuizen.
In onze spouwmuur heeft ook een grote broedkolonie gewoond, een paar jaar geleden.
Deze kolonie zijn ze toentertijd komen tellen. De vleermuizen waren echt niet te horen tijdens het uitvliegen en terugkeren. Daar gebruikten ze toen een detector voor.
Abcde
3 jaar geleden
Luister eens naar de ekster
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/Ekster?gclid=EAIaIQobChMI_P_Ml-yP6gIVio2yCh1NsQj-EAAYASAAEgJ6F_D_BwE

Antwoorden (1)

Vleermuizen hebben een hoogfrequente geluidsradar en die kan je absoluut niet horen.
De grootste kans is, dat het om een krekel gaat. Een beetje afhankelijk van de temperatuur maken ze een eenvoudig geluid met vaste tussenpozen. Als het echt warm wordt zetten ze een continu concert aan. Deze krekelconcerten zijn wel het meest bekend; de korte piepmomenten zijn voor veel mensen onbekend.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Piacenza
3 jaar geleden
Neen, echt geen krekel. Ik weet hoe die geluid maken. Het geluid is 'zwaarder', eigenlijk een beetje zoals je hoort wanneer je twee flexibele plastic buizen telkens in en uit elkaar schuift (begrijpt iemand dit?).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Placenza
Juist wat jij aangeeft met die plastic buizen doet me denken wat ik in het antwoord gaf. Toch een krekel. Er zijn zoveel verschillende geluiden die ze maken. Wacht dewarme zomer af (komende weken?), dan zal je het horen.