Wat is het gevaar van inentingen tijdens de dracht voor een kitten?

Onze poes is bevallen van een kitten. Na drie weken zagen wij een afwijking in haar achterpoten. Volgens mijn dierenarts was er een oplossing. Inslapen. Gisteren met zes weken toch andere arts opgezocht. Foto’s laten meerdere vergroeingen zien. Zelfs orthopeed vond het een raadsel. Nu bedacht ik me vandaag dat onze poes haar vaccinaties en ontworming tijdens de laatste weken heeft gehad. Kan dit mogelijk de oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
4.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
Geneesmiddelen (niet alle) toedienen tijdens zwangerschap wordt altijd afgeraden.
Tenzij natuurlijk gevolgen erger kunnen zijn dan de risico.
Maar eh, er zijn al katten genoeg, dus waarom nog een nest kittens? :/

Antwoorden (2)

Ik heb wat onderzoek gedaan en ontdekt dat geneesmiddelen altijd voor de dracht moeten worden gegeven want het kan inderdaad nadelig zijn voor de ontwikkelende feotussen. er is wel een uitzonderîg want middelen tegen parasieten kunnen geen kwaad. maar het zou kunnen dat dit de reden is dat de kitten een afwijking heeft. Weet je misschien nog tegen welke ziektes de vaccinaties waren?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, dit kan door de inenting komen van de kattenziekte (https://www.uwsheltermedicine.com/library/guidebooks/feline-panleukopenia/vaccination). Na inenten kunnen er groeiafwijkingen ontstaan. Dit is echter wel zeldzaam, maar niet uitgesloten.
vanuit de andere vraag (deze vraag was 2x gesteld) weet ik dat de inenting was tegen niesziekte en kattenziekte en een ontworming.
Toegevoegd op 10 juli 2019 10:19: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarom een min?
Snap ik echt niet.
+
Thecis
4 jaar geleden
Het antwoord is wat aan de korte kant. Meestal doe ik het wat uitgebreider en wellicht schept dat verwachtingen....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kort, krachtig en duidelijk!
Mijn inziens meer dan voldoende.
Zelfs een aanvulling gebruikt uit de vorige vraag.
Nogmaals, zeer onterechte min.