Wat moet ik doen met hond die gromt bij het eten?

Nou heb ik natuurlijk ook al even gegoogled en daar kom je overal baknijd tegen, nou weet ik wat dit is en waarom maar ik zit nog steeds met een vraag; Mijn hond eet niet tenzij je hem aandacht geeft tijdens het eten maar als je hem die aandacht juist geeft (door dus bij hem te gaan staan) gaat die weer grommen.

Dus hij vraagt om aandacht, geef je hem die gaat die grommen.

Iemand?

Toegevoegd na 1 minuut:
(met vragen om aandag bedoel ik dus in de vorm van piepen en (licht) blaffen)

Toegevoegd na 1 minuut:
aandacht*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat doet de hond als je hem alleen laat met zijn voerbak? Dus deur dicht en geen aandacht geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan krabt die de deur eruit :) en piept die tot je er gek van wordt. en hij heeft heel wat doorzettingsvermogen.
Heb het natuurlijk al vaker geprobeert maar hij blijft gewoon door gaan.
Reddie
12 jaar geleden
Op National Geographic zijn bijna iedere dag/nacht programma's met de "hondenfluisteraar" Cesar Millan.
Die pakt al tientallen jaren dit soort problemen aan, en lost ze vaak binnen 10 minuten op.
Ik raad je aan hier eens een aantal afleveringen te bekijken.
Er liggen ook een aantel boeken van zijn hand in de boekwinkel, maar van hem live bezig zien leer je het meest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan die vent echt niet uitstaan, heb hem al te vaak gezien :) maar sowieso zetten ze er altijd bij, probeer het zelf niet thuis zonder een professional erbij te halen.

Antwoorden (3)

Ik zou hem maar is een tijdje NIET die aandacht geven. Heeft hij echt honger dat gaat hij heus wel eten. Onze hond wil altijd eerst een schouderklopje voor hij gaat eten, zoiets van, het is goed dat is voor jou! Probeer dat eens, wie weet helpt het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus jij bent in dienst bij je hond?

Als je de leider van de roedel bent en je hebt een hond die dit soort problemen veroorzaakt, zal je toch je verhouding tot de hond moeten bijstellen.
Op de eerste plaats bepaal jij wanneer de hond zijn voer krijgt en waar. De hond hoort stil te zijn en te wachten tot jij hem zijn eten verschaft en toestemming geeft om aan te vallen.
In de natuur is het zo: eenmaal gegeven, blijft gegeven en zal de leider voer nooit terugeisen.

Er zijn honden die in een situatie hebben verkeerd waarbij ze om voer moesten vechten. Spaanse straathonden bijvoorbeeld, die kunnen baknijd vertonen. Dat is verklaarbaar.
Een gewone hond echter, waarbij de normale regels zijn toegepast zal daar geen last van mogen/kunnen hebben.

Nadat je zelf gegeten hebt geef je de hond zijn voer. Niet erbij blijven, maar gewoon de hond in alle rust laten eten. Is de bak na 15 minuten niet leeg, dan haal je de bak weg. Alles zonder woorden en met een leidershouding, met overtuiging. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Mocht het om baknijd gaan zoals hiervoor gezegd, dan moet je even je vraag uitbreiden, dan breid ik mijn antwoord uit.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan naar mijn mening niet váák genoeg benadrukt worden : eens gegeven blijft gegeven, en een ranghogere komt nóóit terug om alsnog wat terug te eisen : die zorgt, dat hij genoeg heeft. Dikke plus voor je antwoord, maar ik wilde het nog eens extra onder de aandacht brengen, omdat je vaak ziet op Animal Planet bij gedragstesten om een hond te kunnen laten adopteren, dat ze met een nephandje aan de voerbak gaan zitten emmeren, alsof dit een normale aktie is....en dat is het dus niet...
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Je spreekt jezelf een beetje tegen hier: Eerst zeg je dit
"In de natuur is het zo: eenmaal gegeven, blijft gegeven en zal de leider voer nooit terugeisen." Daarna zeg je
"Is de bak na 15 minuten niet leeg, dan haal je de bak weg." Dus ik snap de plus ook niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, ik reageer even op iedereen in 1 bericht dat scheelt wat typ werk :) Ik heb hier wellicht de indruk gewekt dat mijn hond ECHT alléén maar eet als je erbij staat.
Dit doet hij misschien 1 op de 3 keer en dan neemt hij ook al een paar happen als je alleen al naar hem kijkt of wat tegen hem zegt van afstand.
Maar als je dan weer verder gaat met wat je bezig was dan begint die weer te piepen. Pijn heeft hij zeker niet tijdens het eten want dat is een heel andere piep :)
En dit voedsel (Royal Canin) krijgt hij al vanaf zijn geboorte en aangezien het een wat duurder merk is denk ik ook niet dat de smaak het probleem is. Het is overigens een 6 jaar oude Heidewachtel. En ik zal je tip eens gaan proberen, kijken of het zin heeft. Oh ja overigens, nu we toch bezig zijn. Ik heb het idee dat hij zijn bak ook als excuus gebruikt om met rust gelaten te worden.
Als ik hem bijvoorbeeld een commando geef (dit doet hij overigens maar af en toe) dan rent hij naar zijn bak en blijft daar gewoon stokstijf staan.
Als ik dan het commando herhaal of aan hem kom begint die ook te grommen. Het blijft trouwens altijd bij grommen want hij is veel te "watje" om iets te doen :) Ik weet ook niet of het uitmaakt maar hij is niet gecastreerd. Gr, Tom
Ivana
12 jaar geleden
Heer Voldemo, ik spreek mezelf niet tegen. Een hond doet nooit langer dan 5-10 minuten over het verorberen van zijn eten. Daarna is het restant voor iemand die nog honger heeft en loopt hij weg. Een hond die altijd beschikking heeft over voer is de leider en niet de omega of mindere. Na 15 minuten weghalen is dus geen 'afpikken'. Maar goed, dit natuurlijk ritueel moet je kennen om het te kunnen inschatten.
Ivana
12 jaar geleden
Tomelom, eerst even over het eten. Het feit dat het duur en goed eten is voor honden maakt het nog niet smakelijker dan goedkoop voer. Eukanuba zit wel alles in wat de hond nodig heeft, dus een tekort zal hij niet hebben. Je kunt het wat meer geur geven door er voor gebruik een scheutje heet water over te gooien, dan komen er geurstoffen los die hem aanmoedigen om gelijk te starten en door te eten.
Je moet bij het volgende dierenartsbezoek even zijn gebit na laten kijken. Kan je natuurlijk ook meteen doen. Rotte kies, wondje in zijn mond, alles is mogelijk.
Over commando's. Je moet een hond pas commando's geven als je weet dat hij ze opvolgt of jij ze kan láten opvolgen. Bij een commando, eenmaal gegeven, moet je zorgen dat het wordt uitgevoerd, zeker bij een hond van die leeftijd. Dus als hij ontwijkt, ga je rustig naar hem toe, grommen of niet, en neemt hem naar de plaats mee waar je hem wilt hebben en laat hem doen wat je hebt opgedragen. Wat hij hier doet is aangeleerd gedrag, waarschijnlijk omdat hij er succes mee heeft. Je hoeft niet boos te worden, wel moet je consequent en zelfverzekerd zijn.
Wat Seemeermin zegt is goed: kijk naar The Dogwhisperer, maar blijf vooral je eigen verstand gebruiken en overweeg of dat wat je ziet ook in jouw situatie kan worden toegepast.
jodyenboyke
12 jaar geleden
+ voor je antwoord en reactie. Ben ook grote fan van Cesar maar ik realiseer me wel, dat wij niet alles te zien krijgen, uitzending van 15 min.,heeft misschien wel 3 uur opname gekost. Inderdaad eigen verstand gebruiken en alleen iets toepassen wat past bij jezelf en de hond.
Het kan ook zijn dat je hond gewoon geen trek heeft. Of het eten niet lust. Of een vitamine- of mineralengebrek heeft. En dan toch maar eet wat de pot schaft, omdat jij dat vraagt. Het kan ook een reactie zijn op eerder ontstane problemen.
Laat je hond door een dierenarts onderzoeken, vooral op een vitamine- en mineralengebrek.
Verder kun je je hond hongeriger maken door meer te lopen, te gaan hardlopen, fietsen, speurtochten te gaan doen. Mentale uitdaging is ook nodig, ik weet niet wat voor hond je hebt (retriever, labrador, terriër, herder?). Laat de hond werk doen waarvoor hij oorspronkelijk gefokt is. Laat een retriever apporteren, een terriër graven, een herder hoeden en bewaken.

Je hond geeft nu eenmaal aan dat hij niet fijn in zijn vel steekt. Ik weet niet wat er aan de hand is, maar het is wel duidelijk dat er iets is. Is het misschien een onzekere hond, of is hij angstig of bang voor bepaalde situaties of is hij obsessief naar knuffels, botten of mensen. Zijn er regels in huis (dingen die hij niet mag, zoals op de bank), zijn er limieten (ik bepaal wanneer, waar en hoelang we spelen, niet de hond) en grenzen (tot hier en niet verder, likken mag wel, zachtjes bijten mag niet). Ook bij onduidelijkheid of een gebrek aan regels, limieten en grenzen kan een hond zich gaan misdragen.
Probeer achter de problemen van je hond te komen en los ze op. De baknijd die je beschrijft, geeft mij aan dat er meer problemen zijn.
Een van de meest simpele methodes voor het opvoeden van je hond en het oplossen van problemen van je hond, is de methode van Ceasar Milan, the Dogwhisperer. Elke avond tussen 7 en 8 op NGC.
Succes!