Hoe voorkom je zweten in longsleeves?

Ik draag weer tshirts met lange mouwen (longsleeves). Volgens mij gewoon van katoen enzo. Ik zweet ook niet zo zeer in vocht, maar die onaangename geur komt al zo snel op!? En die is echt verschrikkelijk.

Zit die geur al in die tshirts? Moet ik ze sneller vervangen voor nieuwe? Wat kan ik er (nog meer) aan doen?
Ik draag ze om me warmer te kunnen kleden (heb het zo snel koud)

een jaar geleden
1.4K
Pieterke
een jaar geleden
Hang die shirts eerst een tijdje in de buitenlucht voor je ze voor het eerst gaat dragen. Die shirts kunnen inderdaad soms ruiken als ze nieuw zijn.
Amadea
een jaar geleden
Hoezo zweetgeur terwijl je het koud hebt? Iemand die het koud heeft zweet niet, want die hoeft niet op die manier overtollige warmte kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Als je lichaamsgeur bedoelt. Kan te maken hebben met factoren als darmflora, tekorten aan bepaalde voedingsstoffen. Moeilijk kunnen zweten kan te maken hebben met tekorten aan voedingsstoffen, waaronder jodium en vitamine D. Als je het snel koud hebt, kan dat te maken hebben met hormoonhuishouding en tekorten aan voedingsstoffen, waaronder jodium.
Katoen is niet zo al te warm. Viscose isoleert weer iets beter. Ligt dus aan het shirt en wat je erop draagt.
Cryofiel
een jaar geleden
Tekort aan voedingsstoffen is misschien theoretisch mogelijk, maar uitermate onwaarschijnlijk als oorzaak van lichaamsgeur. ALS je dit al serieus neemt, zou je óók moeten kijken naar de (eveneens zeer theoretische) mogelijkheid van een tevéél aan bepaalde voedingsstoffen. Maar ja, dat doet de commerciële supplementenlobby natuurlijk niet...

Antwoorden (2)

Was de T-shirts een keer met weinig wasmiddel en een flinke hoeveelheid azijn.
Laat ze daarna goed en snel drogen, dus niet 3 dagen ergens op een zoldertje.

Ik herken wat je zegt over die geur. Ik gebruik eens in de zoveel tijd 2 dagen Odaban en dan ben ik er weer een paar maanden van af.

Ik heb overhemden van het werk waarbij ik dat probleem heb. Katoen staat er op het label, maar ik geloof er geen zak van...
een jaar geleden
Kijk even goed welk materiaal je shirts hebben. Als je bijvoorbeeld shirts met merinowol draagt zul je merken dat je zelfs na een paar dagen nog een fris shirt hebt.
Zweet stinkt alleen als het in aanraking komt met bacteriën. Een goede deodorant wil wel helpen, en dan moet de populaire zoete luchtjes.
(wat ik zelf wel eens doe is wat handalcohol onder de oksels, dat dood de bacteriën, dan deo en je ruikt weer fris)
een jaar geleden