Waarom prikt zeep wel in je ogen, maar niet op de rest van je lichaam?

Hier is al te lezen dat er irriterende stoffen in shampoo zitten die in je oen prikken.
https://www.startpagina.nl/v/wonen/huishouden/vraag/179598/prikt-shampoo-ogen-haren/

Maar dat is maar de helft van het antwoord omdat het wel aangeeft wat er in je ogen prikt, maar niet waarom de rest van je lichaam er totaal geen last van heeft.

Zelfs in je mond, die toch wel gevoelig is, getuige het gevoel van 'prik' in b.v. cola, smaakt zeep weliswaar vies, maar die prikkelende pijn ontbreekt.

Daarom de vraag: wat is er nou zo bijzonder aan het oog dat zeep daar wel pijn doet ?

Ritsuka
een jaar geleden
Zeep op de geslachtsdelen voel je ook wel prikken hoor, die fout maakte ik eens.

Het beste antwoord

Onze ogen zijn extreem gevoelig voor variaties in pH en hebben een zeer lage tolerantie voor alkaliteit. Zepen hebben een pH tussen 7,5 en 9, dus hun chemische aard is meer alkalisch.
Deze intolerantie ontbreekt in je mond of andere delen van je lichaam.
Behalve natuurlijk de geslachtsdelen.
Door daar te wassen met een zeep met een hogere pH-waarde, kan de natuurlijke balans van goede schimmels en bacteriën verstoord raken.
SimonV
een jaar geleden